Ny trafikutövare inom busstrafiken i södra Stockholm
Från den 19 januari tar Nobina över busstrafiken i Huddinge, Botkyrka och Söderort. I samband med detta sker flera trafikförändringar. Samtidigt pågår ett byte från äldre bussar till nya, samt att få trafikinformationen att fungera som den ska.
När Nobina tar över trafiken på söndag kommer busslinjerna i områdena bland annat att få nya tidtabeller. Flera busslinjer får också ny linjesträckning som linje 726, 740 och 742. Utöver detta dras ett par busslinjer in och några linjer får nya hållplatser.
En annan förändring är att närtrafiklinjen 972 slås ihop med linje 731, som kommer att trafikera samma hållplatser som linje 972. Linje 731 körs som en vanlig busslinje med tidtabell och påstigning behöver inte förbeställas.
Tillfällig bussterminal i Tumba
Från och med lördag den 1 februari kommer alla busslinjer på Tumba station att flytta till en tillfällig bussterminal. Anledningen bakom förändringen är att Botkyrka kommun ska bygga en ny bussterminal på Tumba station som kommer att placeras på samma plats som den nuvarande. Huvudsyftet med satsningen är att möjliggöra fler bussavgångar och ökad trygghet och trivsel på terminalen.
Den tillfälliga bussterminalen ligger på andra sidan järnvägsspåren, där det tidigare fanns infartsparkeringsplatser. Detta gäller för busslinjerna 707, 708, 713, 715H, 715V, 716, 717, 718, 719, 725, 727, 729, 737, 738, 791, 795 och 796. Förändringen beräknas gälla till slutet av 2026. Alla busslinjer förutom 791, 795 och 796 får nya tidtabeller.
Försenade leveranser
När Nobina börjar trafikera avtalsområdet kommer cirka 70 bussar att vara helt nya, varav samtliga är elbussar. På grund av försenade leveranser från busstillverkaren MAN kommer Nobina till en början att också att trafikera med bussar som hyrs in från SL och den tidigare trafikutövaren Keolis.
– All trafik kommer att köras som planerat, men tyvärr hinner vi inte uppdatera datasystemen i de äldre bussarna till Nobinas trafikstart på söndag morgon. Det beror på att fordonen flyttar från Keolis till Nobina med bara en dags varsel, säger Johan Nordenblank, chef för sektion buss på trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Risk för bristande resenärsinformation
I och med förseningen och arbetet med uppdatering av datasystemen kan resenärsinformationen inledningsvis ha en del brister. På vissa avgångar kommer destination och linjenummer att visas på en skylt på vindrutan, på hållplatser visas tidtabellstid och inte realtidsinformation. Även automatiska hållplatsutrop inne i bussarna kan saknas.
– Självklart är vi medvetna om att detta kommer att upplevas som störande för dem som reser med de aktuella linjerna, men då det är övergående hoppas jag att de ändå har överseende med detta, säger Johan Nordenblank.
Varje fordon ska uppdateras med data om destinationer, linjenummer och hållplatsdata i Nobinas system. Det görs nattetid och för varje fordon tar det upp till tre timmar att genomföra uppdateringen. Arbete med detta kommer att pågå hela veckan efter trafikstart och gradvis kommer all trafikinformation och finnas tillgänglig precis som tidigare.
De helt nya bussarna är rätt konfigurerade från början, men även där kan det inledningsvis uppstå datafel eller kommunikationsfel som visar sig först när de sätts i skarp trafik. Till sommaren räknar man med att hela trafikområdet trafikeras med nytillverkade bussar.
Kontakta SL:s presstjänst
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Första spadtaget för Barkarbys nya bussterminal
Nu sätts spaden i marken för Barkarbys nya bussterminal. Det är ett viktigt steg för att förbättra resmöjligheterna för resenärer i regionen och i Mälardalen.Nu öppnar två nya konstutställningar i tunnelbanan
Nya konstutställningar i tunnelbanan! Videoverk och skulptur i årets första Konstväxlingar på Skanstulls och Odenplans tunnelbanestationer.Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.