Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.
Kortversion
Visa merVisa mindre
- Region Stockholm har sett framsteg i cykling sedan den regionala cykelplanen lanserades 2014.
- Cykelresor i länet har ökat från fem till tio procent, och över 215 kilometer cykelvägar har byggts ut.
- Stockholms stad fick Region Stockholms cykelpris för sin satsning på cykelinfrastruktur och underhåll.
Läs mer om vårt arbete med AI
Cykeltrafiken har ökat, flera regionala cykelstråk har byggts ut och cykelolyckorna har legat på en relativt jämn nivå trots allt fler cyklister.
Målet i den regionala cykelplanen är bland annat att andelen cykelresor i länet ska vara tjugo procent av det totala resandet år 2030. Det målet har inte nåtts ännu, men på tio år har andelen resor som görs med cykel ökat från fem till tio procent.
Av 800 kilometer så kallade regionala cykelstråk, ett nätverk av cykelvägar avsedda att främja cykling över längre distanser, har över 215 kilometer byggts ut med hög standard. Det motsvarar 27 procent av nätet. Samma siffra år 2014 var en procent.
Cykelolyckorna har visserligen inte minskat, men har legat på en relativt jämn nivå sedan 2014. Detta trots en ökad befolkning och att allt fler väljer cykeln som färdmedel.
– Det känns stort att så mycket hänt under de här åren. Bland annat ser vi ju hur en ökad samordning över kommungränserna har förbättrat förutsättningarna för regional cykling. Hela länet har verkligen bidragit till den här utvecklingen, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör, Region Stockholm.
Stockholms stad vinner Region Stockholms cykelpris
För att sporra länets kommuner att underlätta för cykling har Region Stockholm varje år sedan 2015 delat ut Region Stockholms cykelpris (priset hette i början Årets cykelprestation). I år belönas den kommun som anses ha gjort mest för cyklingen de senaste tio året och vinnare är Stockholms stad.
Stockholms stad har gjort stora satsningar på infrastruktur och bättre underhåll har förbättrat förutsättningarna för regional och lokal cykling året om. Över 90 av totalt 240 kilometer utpekade regionala cykelstråk i Stockholm har byggts ut med hög standard.
– Nya cykelbanor och cykelparkeringar har varit avgörande, liksom förbättrad drift genom sopsaltning och cykeljouren som snabbt åtgärdar fel. Även åtgärder som cykling mot enkelriktat och cykelgator har stärkt stadens cykelvänlighet. För att nå det politiska målet om att bli Europas främsta cykelstad krävs fortsatt innovation och fler satsningar de kommande tio åren. Jag är glad och stolt över att Stockholm tilldelas regionens pris för det hårda arbete som har gjorts, säger Gunilla Glantz, trafikdirektör, Stockholms stad
Motivering Stockholms stad
”Stockholms stad har med övertygelse och innovation utmanat normer, utvecklat ny kunskap och drivit på förändring för ökad cykling. Med tydliga prioriteringar under varierande politiska majoriteter har Stockholm blivit en förebild för cykelutvecklingen i länet och för omvärlden. Över 90 kilometer av de regionala cykelstråken i Stockholms stad har byggts ut med hög standard vilket har förbättrat förutsättningarna för regional och lokal cykling året om.”
Efter tio år med den regionala cykelplanen:
- 85 procent av det utpekade nätet har någon form av cykelinfrastruktur
- Andelen resor i länet som görs med cykel har ökat från 5 procent till 10 procent
- Cykelolyckorna ligger kvar på samma nivå trots att cyklingen ökar
- Över 60 procent av de regionala cykelstråken använder sopsaltning som metod för vinterunderhåll
- Nya typer av cyklar har introducerats på marknaden och på cykelvägarna
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.Så kör SL-trafiken 2025
Den 26 november presenterades det färdiga trafikförändringsdokumentet för trafiknämnden och det är klart hur kollektivtrafiken ska köra år 2025.