Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från den 16 december kommer spärrarna stå öppna på Näckrosen tunnelbanestation. Pilotprojektet pågår under 2025 för att se vilka effekter en spärrfri tunnelbana kan ha på personers reseupplevelser och påverkan på intäkter.
Kortversion
Visa merVisa mindre
- Näckrosen tunnelbanestation kommer att bli spärrfri från den 16 december 2024.
- Pilotprojektet ska undersöka effekterna på resande och intäkter. Du som reser kommer likt tidigare behöva en giltig biljett. Betalstolpar ersätter spärrarna och biljettkontroller sker regelbundet.
- Näckrosen valdes för att den är medelstor, har bra bussförbindelser och uppfyller krav på tillgänglighet, trygghet och säkerhet.
- Uppdraget grundar sig i ett beslut i fullmäktige om budgeten för 2024.
Läs mer om vårt arbete med AI
Med cirka 6400 resande per dag blir Näckrosen den tunnelbanestation där pilotprojektet kommer att genomföras. Från den 16 december 2024 kommer stationens båda uppgångar, mot Solna och Sundbyberg, att vara spärrfria. Det innebär att spärrarna avaktiveras, men den som passerar kommer likt tidigare behöva en giltig biljett när de ska resa med SL.
Spärrarna på stationen ersätts av betalstolpar som placeras ut i biljetthallen där resenären som vanligt ska kunna blippa sin SL-biljett. Under hela projektet kommer stationen att vara bemannad och personal kommer finnas tillgänglig för köp av biljetter och kundservice.
För att säkerställa att resenärer reser med giltig biljett kommer biljettkontroller att göras på Näckrosen och närliggande delar av tunnelbanenätet. Samtidigt som spärrarna avaktiveras och tillhörande spärrdörrar tas bort kommer nedre delen av spärrarna att lämnas kvar under pilotprojektet för att fortsätta samla in och registrera statistik över hur många som passerar och går till och från perrongen.
Varför Näckrosen?
Projektet genomförs utanför de mest trafikerade och belastade delarna av kollektivtrafiken. Näckrosen tunnelbanestation är en medelstor station som är belägen på tunnelbanans blå linje med Solna centrum och Hallonbergen som närliggande stationer. Stationen för pilotprojektet har valts utifrån resenärsmängd, stationsutformning, bussförbindelser och säkerhetsaspekter. Förslag på station har också tagits fram med hänsyn till frågor som rör tillgänglighet, trygghet och säkerhet.
Utvärdering kommer att göras fortlöpande under hela projektets gång.
Bakgrund till pilotprojektet
I regionfullmäktiges beslut om budget för 2024 har trafiknämnden fått i uppdrag att förbereda ett pilotprojekt med en spärrfri tunnelbanestation. Region Stockholms trafikförvaltning har tidigare genomfört ett liknande pilotprojekt år 2004 vid tunnelbanestationen Slussen norra vars resultat påvisade ett intäktstapp. Skillnaden från 2004 mot idag är bland annat ett nytt biljettsystem i SL-trafiken som både förenklat och samtidigt utökat de olika betalningsalternativen.
Politiska sammanträdeshandlingar
Här hittar du beslutshandlingarna från trafiknämndens sammanträde den 24 september.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.Så kör SL-trafiken 2025
Den 26 november presenterades det färdiga trafikförändringsdokumentet för trafiknämnden och det är klart hur kollektivtrafiken ska köra år 2025.