Möjliga spårutbyggnader för framtidens kollektivtrafik
Region Stockholm har utrett framtidens tunnelbane- och spårutbyggnader. Ett 20-tal förslag på möjliga utbyggnader har redovisats i trafiknämnden, enligt ett uppdrag i 2023 års budget.
Region Stockholms trafikförvaltning och förvaltning för utbyggd tunnelbana har tillsammans genomfört en behovsanalys för att fördjupa resultaten i Kollektivtrafikplan 2050 och identifiera möjliga framtida spårutbyggnader. Målet har varit att identifiera sträckor som kan bidra till att minska trängseln i kollektivtrafiksystemet samt locka nya resenärer som idag reser med bil.
Arbetet har utgått från de behov som identifierats i Kollektivtrafikplan 2050 och fokuserat på de spårtrafiksystem där regionen är huvudman, såsom tunnelbanan, spårvägar, Saltsjöbanan samt Roslagsbanan. Behov i regionen kan vara kapacitetsbrist, långa restider eller att det på en sträcka finns potential att flytta över bilresenärer till kollektivtrafiken. De behov som lämpligen löses med investeringar i ny infrastruktur har lyfts fram och sedan har förslag på utbyggnader studerats. Arbetet har ett långsiktigt perspektiv, med siktet inställt på 2060.
20 olika spårutbyggnadsförslag presenteras i utredningen utan inbördes rangordning, varav sex förslag har studerats närmare.
Behovsanalysen ska fördjupas
Den 26 november godkände trafiknämnden behovsanalysen och därutöver beslutade man om tillägg för det fortsatta arbetet. Beslutet innebär att:
- behovsanalysen ska fördjupas för förbättrade förbindelser med låg kollektivtrafikandel eller potential att få över nya resenärer till kollektivtrafiken.
- kollektivtrafikförsörjningen till Albano ska utredas.
- fördjupning av alla förslag ska i det fortsatta arbetet ske i samverkan med regionledningskontoret, länets kommuner och andra berörda intressenter.
- återkomma till trafiknämnden med en fördjupad rapport under första halvåret 2026.
Lista över de presenterade förslagen:
- Tunnelbana: Hjulsta–Barkarby
- Spårväg: Vällingby–Rinkeby
- Spårväg: Brommaplan–Solna
- Spårväg: Helenelund–Täby
- Tunnelbana: Arenastaden–Danderyd
- Spårväg: Solna–Danderyd
- Tunnelbana till Bromma flygplatsområde
- Spårväg: Solna–Ropsten
- Tunnelbana: Fridhemsplan–Frihamnen
- Spårväg: Djurgårdsbron–Ropsten
- Tunnelbana: Gärdet–Sickla
- Spårväg: Ropsten–Sickla
- Spårväg: Hallunda C–Masmo–Flemingsberg
- Spårväg: Masmo–Flemingsberg–Högdalen
- Tunnelbana: Fruängen–Kungens kurva samt Masmo
- Tunnelbana: Hagsätra–Älvsjö
- Spårväg: Globen–Älvsjö
- Roslagsbana: Stockholm city–Tyresö
- Tunnelbana: Skarpnäck–Sköndal
- Tunnelbana: Skarpnäck–Tyresö
Politiska sammanträdeshandlingar
Här hittar du handlingar och utredningar som hör till beslutet i trafiknämnden den 26 november.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.Så kör SL-trafiken 2025
Den 26 november presenterades det färdiga trafikförändringsdokumentet för trafiknämnden och det är klart hur kollektivtrafiken ska köra år 2025.