Nya regler för cyklar och elsparkcyklar i SL-trafiken
Från den 25 november får du ta med cykeln ombord på Tvärbanan. Samtidigt förbjuds elsparkcyklar helt i tunnelbanan – och du får inte längre ladda åkdon ombord oavsett trafikslag. Men varför ser reglerna så olika ut i olika delar av SL-trafiken?
Kortversion
Visa merVisa mindre
- SL har förbjudit elsparkcyklar och andra mindre elektriska åkdon i tunnelbanan på grund av brandrisk med litiumbatterier.
- I annan SL-trafik får du ta med elsparkcykel, men oftast måste den vara hopfälld, medan på pendeltåg och vissa båtar kan de vara öppna.
- Reglerna kan ändras i framtiden beroende på nya analyser av brandrisker.
Läs mer om vårt arbete med AI
Nu förbjuder SL elsparkcyklar och andra mindre elektriska åkdon i tunnelbanetrafiken. Det beror på att de innehåller litiumbatterier, som innebär en brandrisk. Litiumbatterier som börjar brinna har ett väldigt snabbt förlopp med giftig rök, och det är bränder som dessutom är svåra att släcka. Det blir en särskild risk i tunnelbanemiljön som i hög grad utgörs av tunnlar och inomhusstationer.
Läs mer om förbudet i tunnelbanan på sl.se
Samtidigt förbjuder SL också laddning av alla åkdon med litiumbatterier ombord alla trafikslag eftersom risken för brand är som högst under laddning.
Information om de nya laddreglerna finns på sl.se
I trafikslag där det är tillåtet att ta med elsparkcyklar och cyklar gäller ibland begränsningar. Det kan till exempel handla om att de inte är tillåtna under rusningstid eller vid vissa stationer. Därför är det bra att ta reda på vad som gäller innan du ska resa med SL - om du planerar att ta med cykel eller elsparkcykel.
Elsparkcykeln får oftast följa med – om den är hopfälld
I resten av SL-trafiken får du som resenärer fortfarande ta med dig elsparkcykel, men oftast måste den vara hopfälld.
På pendeltågen, Saltsjöbanan och ombord på de flesta pendelbåtar får man ta med sig elcyklar, cyklar och elsparkcyklar utan att de är hopfällda. Det beror på att de får plats ombord utan att blockera gångar och dörrar alltför mycket. Dessutom är det trafikslag som inte behöver göra så tvära inbromsningar, till skillnad från spårvagnar och bussar som måste kunna bromsa för fotgängare, cyklister och annan trafik.
På bussar och i annan spårtrafik där elektriska åkdon är tillåtna, måste däremot elsparkcyklarna vara hopfällda. I vissa fall handlar det om att det inte finns någon bra plats för att stå med cykel eller elsparkcykel, och i vissa fall beror det på att det finns risk för att cyklar eller elsparkcyklar kan fara omkring ombord och skada resenärerna.
Särskilda regler när cyklar tillåts på Tvärbanan
På Tvärbanan får du nu ta med dig cykel om du reser utanför rusningstid och i mån av plats. Till en början får du inte ta med elcykel ombord, utan bara vanlig cykel. Elsparkcyklar är tillåtna precis som tidigare.
När du reser med cykel måste den stå vid den särskilda cykelplatsen. Där ska du fästa framhjulet i cykelstället. Men i och med att det inte finns motsvarande ställ för elsparkcyklar, måste de elsparkcyklar som följer med alltså vara hopfällda på tvärbanan.
Information om vad som gäller om du vill ta med olika typer av cyklar och åkdon ombord på Tvärbanan
Reglerna kan ändras i framtiden
Frågan om stora litiumbatterier och brandrisker är fortfarande ganska ny. Det är möjligt att reglerna kring elsparkcyklar och andra elektriska åkdon i kollektivtrafiken ändras framöver, baserat på nya analyser. Det kan till exempel både handla om att börja tillåta elcyklar på Tvärbanan eller tvärtom, skärpa reglerna kring elektriska åkdon i fler trafikslag.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.