Ny handlingsplan ska accelerera kollektivtrafikens gröna omställning
Den 26 november informerades trafiknämnden om en ny handlingsplan som ska påskynda kollektivtrafikens gröna omställning och hjälpa Region Stockholm att halvera klimatutsläppen till 2030.
Stockholm har länge varit en föregångare i övergången till miljövänligare bränslen i kollektivtrafiken. Trots detta står kollektivtrafiken fortfarande för 80 procent av regionens energirelaterade utsläpp. För att minska påverkan på klimatet i den takt som krävs för att nå Region Stockholms högt ställda klimatmål har en handlingsplan tagits fram. Handlingsplanen för grön omställning handlar om hur mycket – eller egentligen hur lite – energi som behövs för att bedriva verksamheten. Den ska bidra till att energiförbrukningen i kollektivtrafiken minskar med 40 procent till 2030 jämfört med 2019.
Handlingsplanens består av två huvuddelar
Första delen beskriver vilka resurser, kompetenser, arbetssätt och uppföljningssystem som krävs för att uppnå målen. Exempelvis ska trafikförvaltningen i Region Stockholm anställa två energispecialister som ska ha ett nära samarbete med trafik- och driftentreprenörer. De ska driva arbetet med att identifiera och genomföra energisparåtgärder. Inledningsvis är fokus inom fastigheter och trafik, för att säkerställa att planen implementeras.
Andra delen i planen innehåller konkreta åtgärdsförslag för buss-, spår- och sjötrafik samt fastigheter. Dessa sammanställs i energiledningsplaner som uppdateras löpande baserat på nya energikartläggningar. En övergång till elbussar beräknas stå för cirka 60 procent av den nödvändiga energi- och utsläppsminskningen men under förutsättning att de används energieffektivt.
Åtgärderna bygger på både välbeprövade metoder och ny teknik. Exempelvis undersöker trafikförvaltningen hur eldistributionen i tunnelbanan kan optimeras för att spara upp till 10 procent av energiförbrukningen. Andra åtgärder fokuserar på att minska onödig värmning och kylning av fordon samt att effektivisera system som ventilationsanläggningar, värmesystem, rulltrappor och depåutrustning. Många av dessa mindre investeringar på energisparåtgärder blir nu enklare att genomföra tack vare tydligare krav och incitament i trafikavtalen. Besluten kan dessutom baseras på bättre underlag, som data från uppkopplade energimätare, fordon, fastigheter och andra system.
Kostnadsbesparingar – en positiv bieffekt
Handlingsplanens mål om att halvera klimatpåverkan genom energieffektiviseringar innebär att energikostnaderna för trafikförvaltningen och trafikutövarna, efter nödvändiga åtgärder, kan minska med mellan 650 miljoner och drygt 1 miljard kronor per år beroende på energipriser. Kostnadsbesparingarna möjliggör nya energisparåtgärder. Många av dessa åtgärder bidrar samtidigt till att minska slitaget samt modernisera SL:s fordon och fastigheter med smarta och hållbara lösningar.
Handlingsplan Grön omställning
Sammanträdeshandlingarna från trafiknämnden den 26 november, inklusive handlingsplanen Grön omställning.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.