Blåeld, sandvita och färgkulla främjar pollineringen utmed kollektivtrafikens tågspår
Gröna banvallar intill spårtrafiken har flera positiva effekter. Det främjar ekosystemet, men förebygger också skred. Vid Bergianska trädgården syns fortfarande små blommor efter planteringarna i våras – och nu står Albano på tur.
Projektet Grön banvall gynnar den biologiska mångfalden samtidigt som det förebygger sly vid spåren. Ett annat viktigt syfte är att de stabiliserar slänterna vilket är en viktig klimatanpassningsåtgärd då det minskar riskerna för erosion. Att kunna förebygga ras och skred genom en grön lösning med växter reducerar vidare utsläpp av koldioxidekvivalenter.
Mjuka växtmattor är också bättre på att samla upp regnvatten vid kraftiga skyfall. Det påverkar även buller som studsar mindre mot växtbeklädda ytor än mot murar i betong eller hårda krosslänter. Grön banvall är även estetiskt och kan därför användas som en gestaltningsåtgärd.
– Växtmattorna som läggs ut vid Albano får ett omedelbart resultat på omgivningarna, säger Bodil Johansson, hållbarhetssamordnare på trafikförvaltningen och projektledare för projektet Grön banvall.
–I stället för sly och risk för ras får vi stabila slänter med vackra blommor som bidrar till den biologiska mångfalden.
Under året har de gröna banvallarna, med en mångfald av olika ängsväxter, varit välbesökta av pollinatörer. Flertalet arter av bin och humlor har sökt sig till banvallarna.
Återskapar miljön för sandviteviveln
Växterna är noga utvalda för att passa in på de olika platserna och förhoppningen är att det ska bli ängsmattor som är nyttiga för den biologiska mångfalden. Cirka tio olika banvallsmattor är framtagna och testas.
– När Norra länken byggdes fanns problem med att växten sandvita försvann och det ställde till det för sandviteviveln som är en skalbagge som hänger ihop med den. Nu försöker vi återskapa miljön och i Albano som ligger invid Norra Länken har vi därför med sandvita bland valda växter, säger Bodil Johansson.
Här kan du se grön banvall
Hittills har ungefär 3000 kvadrat grön banvall anlagts. Ytterligare sträckor planeras. Utförda sträckor:
Roslagsbanan
- Frescati östra sidan järnvägen
- Frescati västra sidan järnvägen
- Albano
- Bakslänten i Albano
- Bråvallavägen
Saltsjöbanan
- Tippen
Tunnelbanan
- Grön linje längs Malmövägen
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.