Statistik om svenskarnas användning av internet och digitala tjänster

Här kan du ta del av sammanfattade resultat av rapporterna Svenskarna och internet samt Svenskar med funktionsnedsättning och internet.

Den årliga rapporten Svenskarna och internet 2024

I september lanserade Internetstiftelsen sin årliga undersökning av svenskarnas internetvanor. Genom undersökningen vill Internetsstiftelsen erbjuda fakta och insikter om användningen av internet i Sverige. Här har vi sammanfattat några av resultaten:

• I stort sett alla svenskar använder internet, även de flesta pensionärer.
  • De få som står utanför den digitala tillvaron är alla äldre och särskilt vanligt är det bland kvinnor över 75 år.
  • Det är också de äldre som har störst behov av hjälp med digitala tjänster och enheter. Hjälpbehovet femdubblas bland de äldsta över 75 år.
  • Även bland yngre svenskar är hjälpbehovet stort: var femte vuxen behöver hjälp med det digitala.
  • Integritet och övervakning har varit omdiskuterade och känsliga ämnen under året. De allra flesta svenskar fortsätter exempelvis att vara positiva till kameraövervakning med ansiktsigenkänning på offentliga platser.
  • Nästan samtliga internetanvändare använder idag sociala medier och vilka plattformar som används förändrar sig inte längre särskilt mycket från år till år.
  • Däremot sker en del förflyttningar i användandet av olika sociala medieplattformar om man ser till specifika målgrupper. Inte minst handlar det om unga personer som både anammar nya plattformar och slutar använda plattformar som tidigare har varit populära.
  • Sociala medier får också svenskarna att ta del av fler samhällsnyheter, särskilt tydligt bland unga.
  • Unga vuxna agerar också i högre grad än äldre för att säkerställa korrekt information i samhällsnyheter de läst på nätet.
  • Unga är oftare utsatta för näthat än äldre och nästan dubbelt så många män som kvinnor har i år har drabbats.
  • Även personer med en funktionsnedsättning eller funktionsvariation drabbas i betydligt högre utsträckning av näthat än befolkningen i stort gör.

Ta del av hela rapporten på Internetstiftelsens webbplats

Rapport av Svenskarna med funktionsnedsättning och internet 2023

Internetvanor och -användning undersöks regelbundet i olika studier, men de visar nästan inget om hur det är för personer med funktionsnedsättningar. Vartannat år genomförs därför undersökningen Svenskarna med funktionsnedsättning och internet, SMFOI.  Rapporten jämför användningen mellan personer med och utan funktionsnedsättning för att se om internet och digitala tjänster är lika tillgängliga för alla.

Rapporten är framtagen av Begripsam i samarbete med Centrum för Klinisk Forskning (CKF) Region Dalarna. Här nedan har vi sammanfattat några av resultaten:

• Vissa skillnader i användning av internet har jämnats ut, främst när det gäller sociala medier och att använda internet för nöjen.
  • Ju mer komplexa e-tjänsterna är, desto större blir skillnaderna i användning mellan personer som har eller inte har funktionsnedsättning. Det är svårare för personer med funktionsnedsättning att använda tjänster som upplevs som krångliga.
  • Många personer med funktionsnedsättning känner sig otrygga när de använder internet. Personer med funktionsnedsättning tycks även vara mer utsatta för allvarlig brottslighet via nätet.
  • Appar anses mer problematiska än webbsidor. Många tycker att appar är svårare än vanliga webbsidor.
  • Personer med funktionsnedsättning använder sociala medier lika mycket eller mer än personer utan funktionsnedsättning.
  • Många personer med funktionsnedsättning känner sig utanför på internet. Det är särskilt svårt för dem som har svårt att läsa eller förstå vilket gör att de inte kan använda alla digitala tjänster.
  • En viktig slutsats är att det i designfaser krävs involvering av användare som kan uppleva tjänsterna som svåra att använda.

Undersökningen visar att personer inom normen är mindre känsliga för dålig design, vilket det gör dem till sämre testpersoner vid utveckling. En tumregel borde vara att om så kallade extremanvändare medverkar i utvecklingen av en tjänst och anser att den fungerar bra, kommer även andra grupper att uppleva tjänsten som lätt att använda.

Ta del av rapporten SMFOI på Begripsams webbplats

Tips!

Webbinarium 25 oktober: Analyser av Svenskarna med funktionsnedsättning och internet (SMFOI), med Begripsam