Startskott för tätare samarbete kring life science

Region Stockholm och Region Uppsala har gått samman i en satsning för att stärka regionernas gemensamma life science-kluster. Startskottet för arbetet skedde med en konferens den 10 oktober i Aula Medica.

Life science är en sektor som bidrar till att främja liv och hälsa för människor, djur och natur. Det handlar exempelvis om forskning och innovation för utveckling av läkemedel, medicintekniska produkter för nya behandlingar och implementering av precisionsmedicin. Sektorn omfattar allt från offentliga aktörer som universitet, sjukhus, kommuner och myndigheter till startups och globala företag.

Stockholm och Uppsala har flera världsledande universitet, gott om välutbildad arbetskraft, innovativt affärsklimat och ovanligt många företag inom life science-området. Syftet med konferensen var att diskutera hur life science-klustret ska utvecklas och aktörerna ska kunna samarbeta tätare.
Konferensen, som inleddes av Region Stockholms finansregionsråd Aida Hadžialić och Helena Proos, Region Uppsalas ordförande i regionstyrelsen, blir början på ett arbete där regionerna gemensamt bjuder in till ett samarbete med universitet, företag och kommuner för att stärka klustret för life science.

– Life science-sektorn består av tre delar; hälso- och sjukvård, näringsliv och akademi. De hör ihop och vi måste göra det enklare att samarbeta mellan delarna. Vi behöver skapa bättre förutsättningar för attraktiva forskningsmiljöer, innovativa företag och en världsledande hälso- och sjukvård, säger Andreas Scheutz, nytillträdd forsknings- och innovationsdirektör i Region Stockholm, tidigare i motsvarande roll i Region Uppsala.

Under våren undertecknades en avsiktsförklaring mellan Region Stockholm och Region Uppsala för att stärka regionens gemensamma arbete inom life science. Målet är att Stockholm-Uppsalaregionen ska bli en av världens ledande life science-regioner.

Genom avsiktsförklaringen förankras ett brett ägarskap för vidareutveckling av life science-samarbetet. Syftet är dels att gemensamt bygga upp ett långsiktigt och strategiskt samarbete för att stärka life science-klustret i Stockholm-Uppsalaregionen, dels att marknadsföra regionen gentemot övriga världen för att locka till sig kompetens och investeringar.