Samrådstiden för förslaget om ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen är nu avslutad

Samrådet har under remisstiden, från början av april till sista september, präglats av en nära och omfattande dialog med företrädare för kommuner, myndigheter, näringsliv, akademi, civilsamhället och invånare.

– Vi på Region Stockholm  är tacksamma för det stora engagemanget och alla viktiga synpunkter som kommit in. Det har varit väldigt givande att träffa alla aktörer och diskutera vad som behövs för att utveckla regionen, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör.

Nästa steg i processen att ta fram en ny regional utvecklingsplan är att sammanställa alla inkomna svar, cirka 220 stycken, till en samrådsredogörelse. Denna redogörelse kommer offentliggöras längre fram.

Parallellt med detta påbörjas arbetet med att formulera granskningshandlingen, nästa version av utvecklingsplanen, som kommer att skickas ut på remiss i juni nästa år. Den nya regionala utvecklingsplanen planeras att antas våren 2026.

Dialog och samarbeten i nätverk, forum och arbetsgrupper pågår som vanligt under hela utvecklingsprocessen av granskningshandlingen med målet inriktat på att nå visionen att bli Europas mest attraktiva och hållbara storstadsregion – att bo, leva och verka i.

Läs mer om förslaget till ny regional utvecklingsplan här