Regionstyrelsens förslag till Budget 2025 för Region Stockholm

Regionstyrelsen har på sitt sammanträde den 22 oktober fattat beslut om förslag till budget för 2025. Den 12-13 november kommer budgetförslaget att debatteras och beslutas av regionfullmäktige.

Flygfoto över Stockholm. På bilden syns vatten, skog och träd ovanifrån.
Foto: Henrik Trygg

Förslaget till budget 2025 innebär fortsatt fokus på sjukvården och kollektivtrafiken i ett fortsatt ekonomiskt tufft läge. Inflationen har lett till stora kostnadsökningar och nya prisnivåer som påverkar Region Stockholms verksamheter även under 2025.

Därför är budgeteten för 2025 återhållsam. Samtidigt finns ett visst utrymme för förstärkningar av Region Stockholms kärnverksamhet. Det handlar bland annat om förstärkningar av primärvården för att fler invånare kan få en fast läkarkontakt. Riktade insatser genomförs för att kapa vårdköer och ytterligare öka tillgängligheten till hälso- och sjukvården. Kollektivtrafiken förstärks för att kunna fortsätta utvecklas.

Region Stockholm ska ha en ekonomi i balans och senast 2026 nå en soliditet, det vill säga långsiktig betalningsförmåga, som motsvarar den som Region Stockholm hade år 2022. Arbetet med effektiviseringar inom verksamheterna och att minska kostnader för administration och konsulter ska fortsätta under nästa år.

Skattesatsen på 12,38 kronor är oförändrad och ambitionen är att trappa ned skattesatsen med fem öre från 2026. Patientavgifterna behålls på nuvarande nivå. Priset för en 30-dagarsbiljett med ordinarie pris ökar med 40 kronor till 1 060 kronor, enligt tidigare beslut i budgeten för 2024, samtidigt som det rabatterade biljettpriset ligger kvar på 2024 års nivå.

Läs regionstyrelsens förslag till budget för 2025

Budgetprocessen 2025

Den 10 oktober presenterade den styrande koalitionen – bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet – tillsammans med Vänsterpartiet förslag till budget för 2025. Förslaget har nu beslutats av regionstyrelsen som första beslutsinstans. Den 12-13 november samlas regionfullmäktige för två dagars budgetdebatt och beslut om budget 2025.

Mer om budget 2025

Den styrande koalitionens budgetförslag för 2025 presenterat (pressträff 10 oktober)

Alla partier i regionfullmäktige lämnar förslag till budget som du kan läsa här