Region Stockholms yttrande kring utjämningssystemet fastställt

Region Stockholm har lämnat ett yttrande på det statliga betänkandet om det kommunalekonomiska utjämningssystemet, det vill säga systemet som fördelar pengar mellan kommuner och regioner.

Yttrandet från regionstyrelsen gäller betänkandet Nätt och jämnt – Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn (SOU 2024:50).

De förändringar som den statliga kommittén lägger fram i betänkandet föreslås införas från och med den 1 januari 2026.

Förslagen innebär flera förändringar som medför ökade kostnader för Region Stockholm. Region Stockholms prognostiserade kostnad för utjämningsystemet, inklusive det nya förslaget, uppgår 2026 till 6,6 miljarder kronor. Fram till 2029 ökar kostnaden till tio miljarder kronor. Kostnaden motsvarar cirka en tiondel av Region Stockholms totala skatteintäkter.

Region Stockholm skriver i sitt yttrande att utjämningssystemet behövs för att motverka klyftor mellan stad och landsbygd men att staten behöver ta ett större ansvar för finansieringen av systemet.

Region Stockholm anser att regeringen bör tillsätta en ny utredning som inkluderar förslag på utökad statlig finansiering och att utjämningssystemet bör göras mer robust och hållbart över tid.

Regionstyrelsen fastställde Region Stockholms yttrande vid sitt sammanträde den 22 oktober 2024.

Läs hela yttrandet här

Bakgrund

Den statliga utjämningskommittén har gjort en översyn av det kommunalekonomiska utjämningssystemet och lämnat flera förslag på förändringar som syftar till att skapa mer likvärdiga ekonomiska förutsättningar för kommunerna och regionerna.

Yttrandet från regionstyrelsen gäller betänkandet Nätt och jämnt – Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn (SOU 2024:50)Utjämningssystemet är statens sätt att utjämna skillnader och skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar mellan landets kommuner respektive regioner.