Region Stockholm fokuserar på precisionsmedicin med sex andra regioner

Hälso- och sjukvården står inför nya möjligheter att stoppa, backa och bota sjukdomar. Med det kommer nya utmaningar. Därför tar nu sju universitetssjukvårdsregioner fram en färdplan för att främja precisionsmedicin.

Precisionsmedicin handlar om att förebygga, upptäcka, behandla och följa upp sjukdomar på individnivå eller på delar av befolkningen.

– Det här är ett glädjande och nödvändigt initiativ och ger regionerna kraft att tillsammans kartlägga nuläge och ta fram en realistisk färdplan. Precisionsmedicin är en del av framtidens sjukvård. Det kan till exempel gälla möjligheten att individuellt anpassa behandling för de stora folksjukdomarna, säger Region Stockholms hälso- och sjukvårdsdirektör Anders Ahlsson.

Framsteg inom precisionsmedicin beror på den snabba utvecklingen inom olika forsknings- och teknologiområden.

Jonas Claesson, hälso- och sjukvårdsdirektör inom Region Örebro län, är ordförande i utvecklingsinitiativets styrgrupp:

– Målet är att hälso- och sjukvården i Sverige ska ges förutsättningar att ta vara på den otroliga utveckling som skett det senaste decenniet med nya teknologier, diagnosmetoder och läkemedelsbehandlingar, och därmed erbjuda våra invånare och patienter bästa möjliga stöd för en god hälsa, säger han.

Ett första steg i färdplanen är att ta fram en nulägesbeskrivning för precisionsmedicin i svensk hälso- och sjukvård. Nästa steg handlar om att ta fram en färdplan med konkreta åtgärder.

– Det finns många bra satsningar på precisionsmedicin och goda arbeten som initierats runt om i landet de senaste åren. Nu är det viktigt att hälso- och sjukvården kommer på banan och tar ett större ägandeskap över den utveckling som sker. Det är vi eniga om i de sju universitetssjukvårdsregionerna och det är det som gör detta initiativ till unikt, säger Jonas Claesson.

De sju inititaivtagarna till färdplansarbetet

• Region Örebro län: Jonas Claesson, hälso- och sjukvårdsdirektör
  • Region Stockholm: Anders Ahlsson, hälso- och sjukvårdsdirektör
  • Region Västerbotten: Elisabet O Karlsson, hälso- och sjukvårdsdirektör