Nytt stöd utreds för barns och ungas aktiva deltagande i konst- och kulturverksamhet

För att möta en ökad efterfrågan på stöd för projekt där barn och unga själva skapar kultur och konst, planerar Region Stockholm en ny stödform.

Kulturförvaltningen i Region Stockholm har under de senaste åren tagit emot allt fler ansökningar om stöd från organisationer inom kulturområdet som vill bedriva verksamhet där barn och ungas egna deltagande och skapande är fokus. Det handlar både om nystartade projekt och befintliga verksamheter.

För att möta den ökade efterfrågan och bidra till en meningsfull och aktiv fritid för målgruppen, kommer nu kulturförvaltningen att arbeta för att utforma en ny stödform. Stödformen ska rikta sig till verksamheter där barn och unga själva deltar och skapar kultur och konst på sin fritid.

- Vi ser många ansökningar med nyskapande projekt som till exempel vill ge barn och unga möjlighet att skapa film, musik eller dansa. Med det här nya stödet kommer vi kunna bidra till att fler barn och unga i länet aktivt får delta i kultur, säger Eva Bergquist, kulturdirektör i Region Stockholm.

En av flera insatser för mer jämlik kultur för barn och unga

Region Stockholm har i uppdrag att möjliggöra för fler barn och unga att ta del av kultur och att arbeta för att öka intresset i målgruppen.

Bakgrunden till uppdraget är den rapport som kulturförvaltningen presenterade 2023 som sammanställde kulturvaneundersökningar med fokus på barn och ungdomar. Rapporten visade på ojämlikheter i deltagande i offentligt finansierad kultur, baserat på bland annat socioekonomiska faktorer och kön. Ett nytt stöd med deltagande-fokus är en av flera insatser för att tillgängligheten till kultur för barn och unga i länet ska bli mer jämlik.

Under 2024 lanserades även stödformen Subventionsstöd barn och unga, som ska skapa förutsättningar för en mer jämlik tillgång till ett kvalitativt kulturutbud för barn och unga i länet.

• Kulturnämnden i Region Stockholm har gett kulturförvaltningen i uppdrag att utforma det nya stödet, som ska öppna för ansökan under 2025.
  • Det nya stödet ersätter ett utvecklingsstöd för ungdomsorganisationer som ännu inte lanserats och som lett till ett svagt intresse i målgruppen.
  • Det nya stödet blir ett komplement till de befintliga kulturstöden verksamhetsstöd och projektstöd som har fokus på mötet mellan kulturaktör och publik snarare än aktivt deltagande.