Nio av tio nöjda med barnmorskemottagningarna

Årets mödrahälsovårdsrapport lyfter främjandet av goda levnadsvanor hos gravida. Skillnaderna är stora inom länet när det exempelvis gäller övervikt. Rapporten lyfter också vikten av att gravida vaccinerar sig, inte minst mot kikhosta.

Mödrahälsovårdsenhetens årsrapport för 2023 redovisar statistisk och tar upp en rad faktorer som påverkar hälsan både för den gravida och barnet samt barnmorskemottagningarnas arbete kring detta. Det kan handla om information, stöd och andra insatser.

– I Sverige går i stort sett alla gravida på kontroller under graviditeten hos sin barnmorska. Drygt 90 procent är mycket nöjda eller nöjda med sin barnmorskemottagning, säger Elisabeth Storck Lindholm, mödrahälsovårdsöverläkare i Region Stockholm.

Främjar goda levnadsvanor

Årets rapport har ett särskilt fokus på vikten av goda levnadsvanor för att främja hälsan hos den gravida och barnet och för att motverka risker vid graviditet och förlossning,

– Det är väldigt aktuellt eftersom statistik från Graviditetsregistret visar att gravida med ett BMI som innebär övervikt och obesitas ökar varje år, att andelen unga som använder droger ökar och att andelen unga kvinnor som snusar ökat kraftigt sedan det vita snuset lanserade, säger Elisabeth Storck Lindholm.

Årsrapporten lyfter fram exempel på hur barnmorskemottagningarna på olika sätt stödjer och motiverar den gravida. Genom screeningformulär och samtal kan barnmorskemottagningarna fånga upp sådant som alkohol- drog- och nikotinbruk samt ohälsosamma kostvanor tidigt under graviditeten. Barnmorskemottagningarna arbetar utifrån ett så kallat MI-baserat förhållningssätt för att förstärka den gravidas delaktighet och tillit till den egna förmågan. Vid behov kan den gravida också få en remiss till exempelvis vårdcentral, dietist, fysioterapeut eller beroendevård.

Stora skillnader i länet

Av rapporten framgår det att i Stockholms län var 2023 drygt 25 procent av de gravida överviktiga och drygt 13 procent hade obesitas. Det är lägre än i riket som helhet där motsvarande siffror är drygt 28 samt knappt 18 procent.

I tio av regionens kommuner och stadsdelar var andelen gravida med övervikt eller obesitas mer än 50 procent 2023. För 2022 gällde samma förhållanden i nio kommuner eller stadsdelar.

Det är dock en stor skillnad mellan olika delar av länet. På Norrmalm, Östermalm, Kungsholmen, Lidingö och Södermalm var andelen med övervikt eller obesitas 2023 mellan drygt 20 och knappt 30 procent. I Spånga Tensta, Skärholmen, Södertälje, Botkyrka, Norrtälje, Nynäshamn, Rinkeby Kista, Upplands-Bro och Sigtuna var andelen över 50 procent.

När det gäller exponering för alkohol framgår det av rapporten att drygt 94 procent av alla gravida screenades med Alcohol Use Disorder Identification Test (AUDIT) under 2023. AUDIT är ett sätt att bedöma riskbruk och missbruk av alkohol som innebär hälsorisker.

Rapporten visar också här på stora skillnader i länet, framför allt när det gäller riskbruk före graviditeten. I Rimbo, Salem, Skärholmen, Spånga Tensta och Upplands-Bro var andelen kvinnor som uppgav ett riskbruk före graviditet så låg att den inte ger utslag i statistiken. På Södermalm och Kungsholmen uppgav över 15 procent av de gravida att de hade ett riskbruk före graviditeten.

Vikten av vaccination

Årsrapporten lyfter också vikten av att gravida vaccinerar sig mot kikhosta samt även mot covid-19 och influensa. Vaccinationerna rekommenderas både för den gravidas och för barnets skull.

Kikhosta har ökat kraftigt under innevarande år. Rådet till gravida är att vaccinera sig vid varje graviditet för att skydda det nyfödda barnet mot allvarlig sjukdom.

– Förhoppningsvis kommer fler att välja att vaccinera sig nu när vaccinet är kostnadsfritt sedan den 1 mars. När mamman vaccinerar sig går antikropparna över till barnet som på det sättet skyddas från att bli allvarligt sjuk, säger Elisabeth Storck Lindholm.

Rapporten lyfter även fram att

• vid inskrivningen på en barnmorskemottagning ska alla gravida tillfrågas om utsatthet för våld i nära relationer. I Region Stockholm har en fjärdedel av alla kvinnor någon gång utsatts för våld i en nära relation och 15,5 procent av alla gravida.
  • alla gravida tillfrågas om bruk av droger vid inskrivning på en barnmorskemottagning genom att svara på screeningformuläret Drug Use Disorder Identification Test (DUDIT). Vid misstanke om eller konstaterat risk- eller missbruk av alkohol eller droger sker samverkan med Rosenlunds mödravårdsteam.
  • gravida kan få extra stödsamtal vid förlossningsrädsla. Gravida på Kungsholmen, Norrmalm, i Rimbo och i Älvsjö tillhörde de som i högst utsträckning använde sig av den möjligheten, över 20 procent i samtliga områden. I Spånga Tensta sökte minst andel gravida denna hjälp, under fem procent, följt av Salem och Nynäshamn där cirka 10 procent tog del av extra stödsamtal.
  • det är stor skillnad mellan olika kommuner och stadsdelar när det gäller andel gravida som diagnostiserats med graviditetsdiabetes. I Skärholmen fick närmare 20 procent diagnosen 2023 och i Bromma, på Lidingö, på Ekerö och på Östermalm under fem procent.

Årsrapport - Barnmorskemottagningarna i Stockholms län 2023