Nationella läkemedelslistan nu tillgänglig i Region Stockholm

Nu ansluter Region Stockholm vårdens huvudjournalsystem till den nationella läkemedelslistan, NLL.

Den nationella läkemedelslistan (NLL) ger hälso- och sjukvården, apoteken och patienten samma information om patientens läkemedel, oavsett vilket journalsystem som använts vid förskrivningen.

– Att ha tillgång till information från nationella läkemedelslistan är värdefullt när den som förskriver läkemedel eller vårdar en patient behöver se patientens läkemedelsrecept från andra vårdgivare eller andra journalsystem, säger Magnus Thyberg, projektägare för journalsystemet TakeCare i Region Stockholm.

Informationen blir lättöverskådlig och kan läsas in direkt i journalen, vilket underlättar vid till exempel förnyelse av recept eller genomgång av läkemedel.

Region Stockholm och Region Gotland har arbetat tillsammans för att göra informationen från det nationella registret tillgänglig för regionernas vårdverksamheter, via huvudjournalsystemet TakeCare. Även de privata vårdgivare som använder TakeCare ska anslutas under de närmaste veckorna. Under november månad ska den stegvisa anslutningen vara färdig.

Patienter når informationen via tjänsten Läkemedelskollen som finns tillgänglig via 1177.se.

E-hälsomyndigheten är ansvarig för registret, och anslutningen är ett lagkrav.