Nästa Barkarby! Hitta rätt i den nya knutpunkten för kollektivtrafik

Nu kan du få en glimt av hur den nya knutpunkten för kollektivtrafik hänger ihop. Ta en titt på de nya illustrationerna som visar hur du enkelt kommer att kunna byta mellan tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg i Barkarby

Vid norra änden av plattformen i Barkarby bygger vi tillsammans med Trafikverket och Järfälla kommun ut Barkarby station till en stor och viktig knutpunkt för dig som reser kollektivt.

Smidiga byten mellan flera trafikslag

Om några år kan du direkt från Veddestabron kliva rakt in i ett helt nytt stations­hus och ta tunnelbanan, bussen, pendeltåget, regionaltåget eller fjärrtåget för att åka till och från jobbet eller hälsa på vänner och bekanta. Det blir enkelt och smidigt att byta på stationen och planera sin resa.

I takt med att Stockholmsområdet växer ökar behovet av en attraktiv kollektivtrafik. Bussterminalen är ett transportslag av fler som bidrar till nya knutpunkt Barkarby. Med tunnelbanan skapas nya resmöjligheter och kortare restider. Exempelvis blir den ungefärliga restiden mellan Barkarby och Kista 9 minuter.

Knutpunkt Barkarby

Det här byggs fram till 2027.

• Veddestabron. Öppen för trafik sedan 2022. (Järfälla kommun och Trafikverket)
  • Tunnelbanans Blå linje till Barkarby och en ny bussterminal (Region Stockholm)
  • Nytt stationshus och nya plattformar för regional- och fjärrtåg. (Trafikverket)

I slutet av 2026 planerar Trafikverket för att öppna det nya stationshuset, samtidigt planerar Region Stockholm för att öppna den nya bussterminalen. Trafikstart för tunnelbanan är i december 2027.

Barkarby pendeltågsstation med plattform kommer vara kvar. Med en promenad på några minuter kommer du enkelt att nå övriga färdmedel i den andra änden av plattformen.

Nuvarande bussterminal flyttas och ersätts med en ny intill det nya stationshuset.

Här intill ser du illustrationerna över Barkarbys knutpunkt.

Illustrationsbild över nya bussterminalen i Barkarby.Illustration över den nya knutpunkten vid Barkarby station.

Det nya stationshuset (7) har två entréer, en från Veddestabron (8) och en från bussterminalen (3). I anslutning till entrén från bussterminalen finns en bussvänthall (2). De nya plattformarna för regional- och fjärrtåg (5) ligger på vardera sidan om plattformen för pendeltåget (6). Tunnelbanan (9) når du också enkelt via det nya stationshuset.

Illustration invändigt över nya knutpunktenIllustration/genomskärning över den nya knutpunkten i Barkarby.

På Veddestabron (1) stannar bussar (2) precis utanför det nya stationshuset. Från Veddestabron (3)  kliver du rakt in i det nya stationshuset (4) där du enkelt når och byter mellan tunnelbana (8), buss (11, 12, 13) pendeltåg (6), regional- och fjärrtåg (5).

Läs mer här: