Kostnadsfri vaccination- skydda dig mot HPV nu

Är du född mellan 1994-1999 och kvinna? Då erbjuds du kostnadsfritt vaccin mot HPV. Kampanjen pågår till årsskiftet 2024/2025.

HPV är ett virus som i vissa fall kan orsaka cellförändringar. En del cellförändringar kan behöva behandlas för att inte utvecklas till livmoderhalscancer. Varje år diagnosticeras 500 kvinnor med livmoderhalscancer och 150 kvinnor dör varje år med diagnosen.

HPV-vaccinet räddar liv. Det har en mycket bra skyddseffekt mot cellförändringar och cancer och är väl beprövat. Ju fler personer i målgruppen som vaccinerar sig, desto bättre möjlighet har vi att helt utrota livmoderhalscancer, säger Hanna Milerad, medicinskt ansvarig Regionalt Cancercentrum.

Sveriges riksdag beslutade våren 2021 att skynda på utrotningen av livmoderhalscancer. Därför erbjuds nu alla kvinnor födda 1994–1999 kostnadsfri vaccination mot nio HPV-typer. Vaccinet heter Gardasil9 och är väl beprövat. Tackar man ja till erbjudandet ingår man även i en studie om att utrota HPV och livmoderhalscancer.

I Stockholms län har hittills 37347 kvinnor vaccinerat sig, vilket motsvarar knappt 40 % av målgruppen. När 70 procent av målgruppen är vaccinerad uppnås en så kallad flockimmunitet som gör att smittan inte sprids längre.

Läs mer om hur du tackar ja till erbjudandet om kostnadsfri vaccination på 1177

Skydda dig mot HPV nu

Just nu pågår kampanjen ”Skydda dig mot HPV nu” på Region Stockholms Facebook och Instagram. Du kan även läsa mer om HPV-kampanjen på 1177.se

Vaccinera dig mot HPV nu(Extern länk)