Internationell peer review - lärdomar från andra regioner i Europa

För att ge ett djupare perspektiv på förslaget till ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen har ett antal experter från olika regioner i Europa bjudits in för att lämna synpunkter och diskutera samrådsförslaget.

Regionerna är valda utifrån antingen geografiskt nära läge, som Oslo och Helsingfors, eller utifrån ungefär samma storlek, som Wien, München och Amsterdam. Flera av dessa regioner arbetar också med en flerkärnig bebyggelsestruktur som vi. Paris - Île de France - har länge haft ett nära samarbete med Region Stockholm och är intressant i sammanhanget då de har andra förutsättningar än oss i regionala utvecklingsfrågor. Även generalsekreteraren från Metrex, The Network of European Metropolitan Regions and Areas, deltog och gav värdefulla inspel ur en bredare europeiskt perspektiv.

Eftersom Helsingforsregionen just nu arbetar med att ta fram en ny regionplan och ett nytt regionalt utvecklingsprogram deltog de med en större delegation bestående av strateger och planerare för att ta del av samrådsförslaget och lära sig mer om Region Stockholms arbetssätt.

Inför peer review:n har experterna fått med sig ett antal frågeställningar att besvara:

1. Hur hanteras planförslagets utmaningar och styrkor? Är det något som saknas?
  2. Rumslig struktur – kan man planera för närhet i stället för täthet?
  3. Hållbar ekonomisk tillväxt – är insatserna tillräckliga?
  4. Process, genomförande och styrning – erfarenheter och goda exempel?

Svaren ifrån denna peer review kommer att sammanställas och presenteras i samrådsredogörelsen.

Några av medskicken ifrån peer review gruppen var bland annat:

• Var tydligare med att beskriva det som är specifikt för Stockholmsregionen, både när det gäller styrkor och utmaningar
  • Förbättra beskrivningarna om de demografiska föreutsättningar och scenarier som ligger till grund för utmaningar och styrkor
  • Den röda tråden och kopplingar mellan styrkor, utmaningar och mål behöver bli mer tydlig
  • Målen bör formuleras enklare för att vara mer kommunikativa
  • Utmaningarna på bostadsmarknaden syns inte tillräckligt mycket
  • Det saknas mål och prioriteringar kopplat till biologisk mångfald

Mer information om samrådsförslaget

Faktaruta

Metrex är en organisation som samlar över 50 storstadsregioner i Europa kring frågor om regional utveckling och regional rumslig planering.

Mer information på Metrex webbsida

Peer Review, även kallad kollegial granskning, är en metod där experter inom samma fält granskar och lämnar konstruktiva inspel och synpunkter på ett arbete i syfte att stärka arbetets kvalitet.