Höstens vaccination mot influensa och covid-19 inledd

Den 15 oktober inleds höstens vaccination mot influensa och covid-19. Rekommenderade grupper kan nu boka tid för kostnadsfri vaccination.

Från den 15 oktober kan personer födda 1959 eller tidigare boka kostnadsfri vaccination mot influensa och covid-19. Erbjudandet gäller även gravida efter vecka 12 och de som har annan risk att bli allvarligt sjuka.

Det går att få båda sprutorna vid samma tillfälle. Tid för vaccination kan bokas mellan den 15 oktober och 31 december. Därefter finns viss möjlighet fram till 28 februari, men med begränsad kapacitet.

- Jag vill uppmana personer i riskgrupper och dem som är födda 1959 och tidigare att ta sina vaccinationer mot influensa och covid-19. Det är mycket viktigt eftersom riskgrupper och äldre riskerar att bli allvarligt sjuka eller i värsta fall dö i dessa sjukdomar, säger smittskyddsläkare i Region Stockholm, Maria Rotzén Östlund.

Under vaccinationsperioden genomför Region Stockholm en bred informationskampanj för att uppmana berörda personer att vaccinera sig. Kampanjen kommer bland annat att synas i bussar, tunnelbanevagnar och lokaltidningar. Kampanjen hänvisar till webbsidan där det finns länkar till bokning av vaccination och information om influensa och covid-19.

Mer information om vaccination mot influensa och covid-19 finns här