Årets innovation och årets bästa implementering 2024 utsedda

Ett empatigym där vårdpersonal kan träna bemötande och verksamhet med 3D-teknik som kan ta fram hjälpmedel till sjukvården. Det är årets vinnande innovation samt implementering.

Varje år delar Region Stockholms Innovationsfond ut 15 miljoner kronor till projekt som skapar nytta för Stockholms invånare, patienter och resenärer.

Under Innovationsfondens dag 4 oktober röstade publiken fram två vinnande projekt som tagit fram ny kunskap tack vare medel från Innovationsfonden.

Vi vill gratulera till de fantastiska insatserna att driva fram projekt som på innovativa vis möter viktiga behov i Region Stockholm och bidrar till utveckling, säger Annette Alkebo, ansvarig för Innovationsfonden.

Årets Innovation

Till Årets Innovation utsågs empatigymmet. Så här beskrivs projektet i nomineringen:

”Empatigymmet är ett nytänkande spel särskilt utvecklat för vårdpersonal för att träna sitt bemötande och stärka sin empatiska förmåga på ett lustfyllt, roligt och minnesvärt sätt. ​ Spelet består av åtta ”träningspass” och tar på ett lättsamt sätt upp olika ämnen som kan vara svåra att prata om fritt och hjälper personalgruppen att komma närmare varandra och reflektera kring hur de bemöter patienter, närstående och kollegor. ​Empatigymmet är framtaget av Södersjukhusets Innovationsavdelning i samarbete med vårdpersonal på sjukhuset.”

Årets Implementering

Till årets Implementering utsågs Regionalt 3D-center på Karolinska Universitetssjukhuset. Så här beskrivs projektet i nomineringen:

”Målet är att skapa en fungerande 3D-verksamhet inom regionen som med 3D-teknik kan erbjuda olika typer av hjälpmedel för sjukvården. ​Målet är också att öka precisionsarbetet vid kirurgi, förkorta operationstider samt att minska risken för reoperationer.​ Genom effektiv och noggrann virtuell 3D-planering kan man förutom förbättrat slutresultat och reducerad operationstid, även spara värdefull läkartid. Detta ökar naturligtvis tillgängligheten och sparar både tid och pengar i en redan ansträngd sjukvård.”

Bilden: Lena Gordon Murkes, sektionschef och medicinskt ledningsansvarig läkare på Regionalt 3D-center på Karolinska Universitetssjukhuset tog emot pris för Årets implementering under Innovationsfondens dag 4 oktober. Pomme van Hoof, Innovationsledare på Södersjukhuset tog tillsammans med formgivare Clara Chaque emot priset för Årets Innovation.

Läs mer om forskning och innovation i Region Stockholm