Unga regionutvecklare bidrar till framtidens Stockholmsregion

Under sommaren har fyra unga regionutvecklare arbetat med dialog och djupintervjuer med andra ungdomar i Stockholmsregionen för att få in ungdomsperspektivet i den nya regionala utvecklingsplanen. Arbetet har dokumenterats med bland annat en film.

Filmen ger en inblick i hur gruppen arbetat under sommaren och vilka resultat de fått fram. Vi får också följa deras utveckling från nya sommarjobbare utan förkunskaper om regional utveckling till att bli unga regionutvecklare på riktigt.

Svaren de unga regionutvecklarna fått in har sorterats och analyserats av ungdomarna och återkopplats in i samrådet och till politiken. Regionråd Gustav Hemming (C) kommer att bjuda in de unga regionutvecklarna till flera politiska sammanhang så att fler förtroendevalda politiker kan ta del av arbetet och få mer kunskap om vad unga i Stockholmsregionen tycker är viktigt.

Resultaten visar att de frågor som de intervjuade unga tycker är allra viktigast är kollektivtrafik, bostäder, klimat och trygghet. De flesta unga har också tankar och idéer om vad de vill förändra, men många saknar kunskaper om hur det går till. ­­-­ Man vill ha inflytande, men vet inte hur man får det.

När gruppen tittade närmare på statistik visade det sig att det endast finns en ledamot i regionfullmäktige under 25 år, eller 0,6% av alla förtroendevalda. I regionen finns det ca 700 000 personer under 25 år, eller 30% av befolkningen.

De unga regionutvecklarna vill att Region Stockholm fortsätter att aktivt arbeta för att få in barn och ungas perspektiv i alla delar av sin verksamhet då man ser att perspektivet saknas i dagsläget.

Ta del av deras utvecklingsresa och lyssna på deras tankar genom att titta på filmen.

Bakgrundsfakta:

Unga regionutvecklare är en metod för att öka ungas inflytande genom att tillvarata ungas perspektiv, erfarenheter och engagemang och är en viktig del för att öka ungas inkludering i arbetet med regional utveckling. Unga regionutvecklare medför ett ömsesidigt lärande, stärker en mer hållbar regional utveckling och bidrar till framtidens Stockholmsregion.