Tre Kristaller till Film Stockholms samproduktioner

Den regionala filmfonden Film Stockholms samproduktioner belönades tredubbelt när tv-priset Kristallen delades ut på torsdagen. SVT-dramat ”Smärtpunkten” vann två Kristaller och ”Miraklet i Gullspång” utsågs till årets dokumentärprogram.

SVT-produktionen “Smärtpunkten” i regi av Sanna Lenken vann Kristallen för årets tv-drama. Huvudrollsinnehavarna David Dencik och Maria Sid som spelar dramatikern Lars Norén respektive hans producent Isa Stenberg var båda nominerade för årets manliga respektive kvinnliga huvudroll – Maria Sid tog hem Kristallen.

I “Smärtpunkten” får vi följa arbetet med pjäsen “Sju tre” och konsekvenserna av uppsättningen. Smärtpunkten är producerad av Art & Bob i samproduktion mellan SVT, Film i Väst, Film Stockholm och Kärnfilm.

”Miraklet i Gullspång” i regi av Maria Fredriksson fick Kristallen för årets dokumentärprogram. Ett tecken från Gud får två norska systrar att köpa en lägenhet i svenska Gullspång. När de möter lägenhetsägaren på mäklarkontoret är hon en kopia av deras döda storasyster, som begick självmord 30 år tidigare. Vad som börjar som en sagolik familjeåterförening utvecklas till ett rafflande drama om lögner, hemligheter och trons betydelse.

”Miraklet i Gullspång” är producerad av Ina Holmqvist på Ballad Film med Film Stockholm som samproducent och med stöd från Svenska Filminstitutet.

Alla nomineringar för Film Stockholms samproduktioner

Årets tv-drama: “Smärtpunkten” (SVT, regi: Sanna Lenken, producent: Martina Stöhr, Art & Bob). VINNARE.
Årets kvinnliga huvudroll: Maria Sid (“Smärtpunkten”, SVT). VINNARE.
Årets manliga huvudroll: David Dencik (“Smärtpunkten”, SVT).
Årets manliga huvudroll: Joey Pineda Skallak (“Taelgia”, SVT).
Årets barnprogram: “Trolltider – legenden om bergatrollet” (SVT, regi: Lisa Farzaneh, producent: Martina Håkansson, Creative Society).
Årets dokumentärprogram: “Miraklet i Gullspång” (SVT, regi: Maria Fredriksson, producent: Ina Holmqvist, Ballad Film). VINNARE.

Om Film Stockholm

Film Stockholm AB är en regional filmfond med uppdrag att skapa förutsättningar för film- och tv-produktion i huvudstadsregionen genom samproduktion, filmkommissionär verksamhet och talangutveckling. Bolaget ägs av Region Stockholm och drivs i nära samarbete med Stockholms stad.

Till Filmstockholm.se