Tekniska museet nominerad till Stora Turismpriset 2024

Tekniska museet är Stockholms läns kandidat till den nationella tävlingen Stora Turismpriset. Museet har utsetts i samverkan mellan Region Stockholm och länets kommuner.

Priset delas ut av Tillväxtverket till en aktör som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen.

Tekniska museet i Stockholm har i 100 år arbetat för att locka fler unga att intressera sig för naturvetenskap och teknik. Under ett sekel har museet erbjudit en hel värld av upplevelser och varit en favoritdestination för många. Genom Tekniska museet har barn, ungdomar och vuxna på ett lustfullt sätt lärt sig förstå hur saker och ting hänger ihop.

– Jag är mycket glad för nomineringen. Det är ett tydligt kvitto på att vårt arbete gett resultat, oavsett om det gäller generösare öppettider, fler målgrupper eller hur vi kan öka vårt bidrag till samhällsbygget. Vi har också försökt göra kunskap till nöje, forskning till konst & debatt och prioriterat hållbar utveckling vid skapandet av banbrytande arkitektur, säger Peter Skogh, VD för Tekniska museet.

– Tekniska museet utvecklas ständigt och nomineringen sammanfaller med vår storsatsning på rymden. Vårt nya planetarium Wisdome Stockholm kommer ge otroligt spännande möjligheter och fler kan få uppleva den fantastiska känslan av hur det är att resa i rymden, säger Christer Fuglesang, styrelseordförande för Tekniska Museet.

– Grattis till en pigg 100-åring som ständigt haft förmågan att växa och utvecklas i takt med tiden! Tekniska museet har under en lång tid varit ett populärt besöksmål, för både stockholmare och turister. De har bidragit till att stärka såväl Stockholmregionens attraktionskraft som besöksnäringen, säger Julika Lamberth, tillväxtchef i Region Stockholm och ordförande i den nominerande juryn.

Ett fotografi på Tekniska museets entré

I nomineringen konstateras att Tekniska museet erbjuder 12 000 kvadratmeter upplevelser på Kungliga Djurgården, mitt i Nationalstadsparken i centrala Stockholm. Museet bedriver också en mobil verksamhet som turnerar runt i landet.

Genom satsningarna och besöksupplevelser i Hagastaden 2024 och i Tensta 2025 breddar Tekniska museet sin verksamhet och knyter ihop innerstad med ytterstad och skola med akademi och näringsliv.

Med nybyggda planetariet Wisdome Stockholm har Tekniska museet också skapat en vetenskaplig upplevelsearena med unik arkitektur. Här kan besökaren möta den senaste forskningen inom mikrokosmos, klimat och digitala superkrafter.

Om Stora Turismpriset och nomineringen

Varje år delas Stora Turismpriset ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen. Tillväxtverket är huvudman för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism som delar ut Stora Turismpriset. De 21 kandidaterna nomineras i sina respektive län. Vinnaren presenteras den 3 december på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Tekniska museet nominerades av Stockholm stad/ Stockholms Business Region.  Juryn för nomineringen har utgjorts av styrgruppen för Region Stockholms samverkansarena Besökskraft Stockholmsregionen. I juryn ingår representanter från Region Stockholm, Stockholms Handelskammare, Visita Stockholm Gotland, Stockholm Business Region, Almi Stockholm, Stockholms stads arbetsmarknadsförvaltning, Järfälla kommun och Svensk Live.

Bildtext:  På fotografiet från vänster Peter Skogh, VD Tekniska Museet och Christer Fuglesang, styrelseordförande Tekniska Museet

Fotograf till bilderna ovan är Anna Gerdén, Tekniska museet.

Alla nominerade bidrag 2024 (Tillväxtverket)