Samlad information om Addas upphandling av e-litteratur

Här kan du ta del av en inspelad informationsträff gällande det nya e-litteraturarvtal som togs fram av Adda i april 2024.

Fredag den 17 maj anordnade Regionbibliotek Stockholm i samarbete med Biblioteksutveckling Sörmland ett informationsmöte om det nya ramavtalet kring e-litteratur. På detta följde dock en omfattande dialog med biblioteken, och Adda har kommit fram till att det är för komplicerat att avropa från det nya ramavtalet, samt att kravställning och villkor behöver stärkas. Adda har därför beslutat att genomföra en ny upphandling av förmedling av e-litteratur.

Regionbibliotek Stockholm valde då att hålla ett informationstillfälle gällande vad som har hänt, och vad som kommer att hända, under kommande höst. Under denna digitala träff ges en nulägesbild och information om de förändrade förutsättningarna. Här kan du ta del av den informationsträffen:

Länk till inspelning av informationsträff den 28 augusti 2024

I dagsläget går det att avropa på befintligt avtal men rekommendationen är att avvakta tills nytt avtal är på plats. De två leverantörer som upphandlades på ramavtalet under våren, Publizon och Overdrive, är informerade.

Kontakta gärna Regionbibliotek Stockholm vid ytterligare frågor.