Se hela samtalsserien: Samspel mellan olika logiker

En inspelad samtalsserie om samspelet mellan privat och offentlig finansiering av kulturlivet

Region Stockholm är en viktig finansiär till länets varierade kulturutbud. Vi stödjer äldre institutioner, nya scener och konsthallar. Vi värnar om det mer kortsiktiga genom våra projektstöd och om barn och ungas möjlighet att ta del av kvalitativ kultur genom vårt subventionsstöd. Samtidigt fångar vi upp en stigande oro. Aktörer med huvudsakligen offentlig finansiering vittnar om en gradvis urholkning av verksamhetsmedel. Aktörer med huvudsakligen ideell och privat finansiering räds detsamma.

Under 2024 har kulturförvaltningen arrangerat en serie samtal kring just denna oro. Vi har talat med aktörer verksamma både inom det privat och det offentligt finansierade kulturlivet. Vi har gjort en nordisk och internationell utblick. Vi har vänt och vridit på olika perspektiv. Därmed hoppas vi bidra till en fördjupad förståelse för hur samspelet fungerar och kanske kan stärkas.

Alla samtalen i webbinarieserien spelades in mellan maj–september 2024 och modererades av Benny Marcel, ordförande Riksteatern, tidigare direktör Nordisk kulturfond.

Webbinarier i serien

Här nedan finns länkar till samtliga inspelningar.

Hur möts den privata och offentliga finansieringen inom kultursektorn idag?

Medverkande:

• David Neuman, Emeritus museichef, medgrundare Magasin III Museum for Contemporary Art.
  • Svante Bergström, grundare till Svante Bergströms Teaterstiftelse.
  • Ann-Christin Nykvist, styrelseledamot Sven Harrys konstmuseum, tidigare statssekreterare i kulturdepartementet.

Länk till webbinariet: Hur möts den privata och offentliga finansieringen inom kultursektorn idag?

Medverkande:

• Olof Laveson,  kommunikationschef för Svenska Postkodlotteriet.
  • Karolina Losell Björling, verkställande tjänsteman för Roslagens Sparbanks Stiftelser.

Länk till webbinariet: Hur möts den privata och offentliga finansieringen i främjandet av det lokala kulturlivet?

Samspel mellan olika logiker. Samtal med Kristin Danielsen, direktör Kulturdirektoratet, Norge

Länk till samtalet med Kristin Danielsen

Samspel mellan olika logiker. Samtal med Stefan Forsberg, VD, konserthuset Stockholm

Länk till samtalet med Stefan Forsberg

Samspel mellan olika logiker. Samtal med Stefan Dahlbo, VD, Fabege

Länk till samtalet med Stefan Dahlbo

Se fler webbinarier

Se fler kunskapswebbinarier och samtal på kulturförvaltningens play-kanal.

Till kulturförvaltningens play-kanal