Region Stockholms månadsrapport augusti 2024

Region Stockholms resultat per augusti uppgår till 53 miljoner kronor och avviker positivt mot budget med 2,9 miljarder kronor. Tillkommande sektorsbidrag och lägre övriga verksamhetskostnader är några av de poster som påverkat resultatet positivt.

Hälso- och sjukvården har samlat ett resultat som är 131 miljoner kronor bättre än budget. Det förklaras främst av det tillkommande sektorsbidraget.

Högre kostnader för bemanning och externt köpt hälso- och sjukvård än budgeterat tynger resultatet. Inom kollektivtrafiken är resandet något högre än föregående år och biljettintäkterna är efter årets första åtta månaderna i nivå med budget. Kostnaderna är lägre än budgeterat främst för personalkostnader och drift och underhåll. Sedan mars har SJ tagit över pendeltågstrafiken från MTR och under våren har slutreglering skett som gett engångsposter som bidragit positivt till resultatet.

Prognos för 2024

Prognostiserat resultat för 2024 uppgår till –0,9 miljarder kronor, vilket är 3,1 miljarder kronor bättre än budget. Det tillkommande sektorsbidraget ger ett tillskott till hälso- och sjukvården som prognostiserar ett resultat som är cirka en miljard kronor sämre än budget. Hälso- och sjukvårdsnämnden, Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje, Karolinska Universitetssjukhuset, Södersjukhuset AB, Ambulanssjukvården i Storstockholm AB och Trafiknämnden prognostiserar negativa resultat jämfört med budget. Övriga nämnder och bolag prognostiserar ett resultat i nivå med eller bättre än budget.

Månadsrapport augusti 2024