Region Stockholm skänker ytterligare blodbuss till Ukraina

Region Stockholm skänker ännu en fullt utrustad blodbuss till Ukraina. Denna gång är det en minibuss som körs ner av insamlingsstiftelsen Blåljus i samverkan. Donationen sker efter en förfrågan från sjukvården i Poltava.

Foto på blodbussen som ska skänkas till Ukraina. Framför bussen står fler personer och tittar in i kameran.

Mårten Hahne, frivillig för Blåljus i samverkan, Nicole Silverstolpe, Ukrainasamordnare i Region Stockholm, Ingrid Engström, undersköterska och kommunikatör på Blodcentralen och Pär Johansson, frivillig för Blåljus i samverkan.

Ukraina är i stort behov av fler blodgivare som kan bidra med blod till sjukvården. Med blodbussarna ökar möjligheterna att nå blodgivare som annars kanske inte skulle kunna ge blod. I november förra året skänkte Region Stockholm en första blodbuss till Ukraina.

Den minibuss som Region Stockholm nu skänker har tidigare använts av Karolinska universitetssjukhuset. Bussen är utrustad med två britsar, ett kylskåp, vattenho med vattenkran, soffgrupp för tre personer, förvaringsskåp och bälte för tre personer.

– Det känns fantastiskt att Region Stockholm ännu en gång kan bidra till att hjälpa de nödställda i Ukraina. Att ge blod räddar liv, säger Nicole Silverstolpe, Ukrainasamordnare i Region Stockholm.

Blod som ges i en blodbuss kan användas till både barn och vuxna. Blodet används vid behandling av cancer och kroniska sjukdomar, förlossningar och operationer.  Även personer som har skadats i kriget kan behöva blod. Med blodbussen ökar Ukrainas kapacitet att rekrytera fler blodgivare och ta hand om blodet som ges.

Läs ett reportage om den första blodbussen som skänktes till Ukraina

Läs mer om vad Region Stockholm har donerat till Ukraina