Region Stockholm behåller sitt starka kreditbetyg

Region Stockholm behåller sitt höga kreditbetyg AA+ på lång sikt och A-1+ på kort sikt. Utsikterna för betyget är också fortsatt positiva. Det meddelade det oberoende kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's den 27 september.

– Vi befinner oss fortfarande i ett tufft ekonomiskt läge men att vårt starka kreditbetyg är oförändrat visar att vi ändå klarar att hantera de finansiella utmaningarna. Vi har en robust ekonomi vilket ligger till grund för det höga betyget. Att utsikterna för betyget är fortsatt positiva är också väldigt betydelsefullt, säger Emma Lennartsson, regiondirektör i Region Stockholm.

– Att vi behåller vårt höga kreditbetyg med positiva utsikter gör att vi har fortsatt goda möjligheter att finansiera kommande investeringar till goda villkor, säger Katarina Holmgren, ekonomidirektör i Region Stockholm.

I sin rapport från april 2024 bedömde Standard & Poor's att Region Stockholms kassaflöde efter investeringar kommer att gå mot ett överskott. Anledningen var skattehöjningar, reducerad kostnadsinflation och fortsatt statligt stöd. Dessutom bedömde kreditvärderingsinstitutet att Region Stockholms skulder kommer att minska till och med 2026 med anledning av starka kassaflöden efter investeringar och en robust intäktstillväxt.

Det var det som låg till grund för att Region Stockholms starka kreditbetyg då var oförändrat och att utsikterna för betyget förändrades från stabila till positiva. Detta bekräftas nu i september månads kreditvärdering som Standard & Poor’s har gjort.

Om kreditbetyget från Standard & Poor’s

Standard & Poor's gör en kreditvärdering två gånger per år och lämnar rapport en gång om året, under april månad, som beskriver kreditbetyget. Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's har under flera år bekräftat Region Stockholms höga kreditvärdighet. Sedan 2007 har Region Stockholm näst högsta kreditbetyg AA+ på lång sikt. Det kortsiktiga kreditbetyget är det högsta A-1+.