Överläkare på Venhälsan blir Årets eldsjäl

Venhälsans Finn Filén belönas med Hållbarhetspriset för årets eldsjäl för sitt arbete och engagemang kring frågor om sexuellt överförbara sjukdomar. Under tisdagen fick han ta emot priset i regionfullmäktige.

Foto på Finn Filén som håller i blommor och diplom
 Finn Filén. Foto: Henrik Möller

I slutet av 1990-talet började överläkare Finn Filén att arbeta inom området sexuellt överförbara sjukdomar och hiv. Tidigt i karriären jobbade han under flera år för Läkare utan gränser med projekt inom hiv och tuberkulos i fattiga områden i Kenya, Uganda, Indien och Mongoliet.

Sedan 2016 arbetar han däremot på mottagningen Venhälsan som är en del av infektionskliniken på Södersjukhuset. Hit kommer män och transpersoner som har sex med män för provtagning och behandling av sexuellt överförda infektioner, rådgivning och för att få den förebyggande hiv-behandlingen PrEP. Mottagningen är även landets näst största hiv-mottagning för alla patientgrupper, oavsett bakgrund eller smittväg.

– Jag har alltid tyckt att det är roligt och viktigt att jobba med sexuellt överförbara infektioner och hiv, och särskilt med patientgruppen hbtq. Det är en grupp som tidigare kan ha blivit illa bemötta på andra håll i vården, men hos oss behöver de inte förklara sig utan de kan vara öppna med sina frågor utan att först behöva ”pejla” vårdgivarens inställning till frågor kring hbtq. Alla vi som jobbar på Venhälsan har aktivt valt att jobba just här, det finns en viss grad av aktivism och engagemang som jag känner igen från mina yngre år då jag jobbade i fält utomlands, säger Finn Filén.

Talesperson i medierna

Finn Filén driver och utvecklar forskning, arbetar kliniskt och delar gärna med sig av information till allmänheten om sexuellt överförda infektioner. Han har ofta blivit talesperson i medierna när Södersjukhuset fått frågor inom dessa områden.

– Det har fallit sig så att jag de senaste åren har fått många frågor via Södersjukhusets presstjänst. Ofta har det rört syfilis och PrEP, där vi har störst erfarenhet i landet. Sedan 2022 handlar många av frågorna om mpox, och detta blev nyligen högaktuellt igen sensommaren 2024.

– Att uttala mig i medier är inget jag tidigare drömde om, tvärtom faktiskt. Nuförtiden gör jag det ändå gärna, jag har lärt mig och ser det som en viktig del av mitt jobb. Det underlättar vårt arbete att snabbt få ut saklig information som är relevant för vår målgrupp. Att kommunicera ut det vi visste om mpox var en utmaning när utbrottet startade i maj 2022, vi visste så lite i början och lärde oss mera varje vecka, berättar han.

Forskning om PrEP-behandling

Finn Filén är också involverad i en stor, nationell studie om PrEP-behandling. Resultat från Venhälsan visar att denna förebyggande behandling riktad till riskgrupper kan ha bidragit till att antalet nya fall av hiv på mottagningen minskat från cirka 50 personer per år till 10-15 personer per år.

Att han nu får utmärkelsen Årets eldsjäl för sina insatser tycker han känns väldigt kul.

– Jag är förstås jätteglad över att få ta emot pris för att jag gör mitt arbete. Jag anstränger mig så gott jag kan och någonstans har någon har märkt detta, det känns hedrande.