Nytt regionalt trafikförsörjningsprogram för kollektivtrafiken siktar mot 2035

Fullmäktige antog den 10 september ett nytt program för hur kollektivtrafiken ska utvecklas fram till 2035. Programmet bygger på tidigare program men lägger större vikt på kollektivtrafikens roll i klimatomställningen och dess bidrag till jämlikhet.

Det regionala trafikförsörjningsprogrammet fastställer en långsiktig strategisk inriktning för hur Region Stockholm, tillsammans med kommuner och andra aktörer, ska utveckla kollektivtrafiken i länet.  Det nya programmets inriktning sammanfattas i tre teman:

• Hållbar mobilitet - med kollektivtrafik som en central pusselbit.
  • Tillgänglig region - med kollektivtrafik som möjliggör en fungerande vardag och fritid.
  • Ansvarsfullt kollektivtrafiksystem - med fokus på robusthet och resiliens och som tar hänsyn till klimat, människa och miljö.

Varje temaområde innehåller tre mål, som ska bidra till att göra kollektivtrafiken attraktivare, pålitligare och tillgängligare. För att nå målen behöver Region Stockholm och flera aktörer i länet samverka och genomföra insatser på bred front.

- Det har varit en lång och spännande process med omvärldsanalyser, ett stort antal externa och interna samråds- och dialogmöten samt remisser innan vi kunde leverera ett konkret programförslag till regionfullmäktige. Nu ser vi fram emot att fokusera på själva genomförandet av programmets mål och inriktning inom Region Stockholm och tillsammans med andra aktörer i regionen säger Ida Stjärnström, projektledare på planeringssektionen inom trafikförvaltningen.

Jämfört med tidigare program finns det nya inslag som rör kombinerad mobilitet, jämlikhet samt robusthet och resiliens inklusive civil beredskap. Kollektivtrafikens pålitlighet är ett annat inslag som fått större betydelse i det nya programmet.

- Det är för att bättre möta omvärldens behov som på senare tid har präglats av utmaningar att nå regionala och nationella klimatmål, en alltmer orolig omvärld med antagonistiska hot samt efterdyningar av pandemin som påverkat såväl resmönster som beteenden, resvanor och förutsättningarna hos olika färdmedel säger Cecilia Forslund, projektledare.

Programmet är tänkt att bland annat utgöra stöd för länets aktörer i olika delar av samhälls- och trafikplaneringen. Exempelvis för Region Stockholm i sin planering av kollektivtrafiken och för kommuner när de tar fram trafik- och mobilitetsplaner. Region Stockholm kommer att följa upp de nio målen genom årliga rapporter. Syftet är att följa utvecklingen av den regionala kollektivtrafiken som en del av den hållbara mobiliteten i länet.

Ida Stjärnström och Cecilia Forslund

Ida Stjärnström och Cecilia Forslund på trafikförvaltningen har drivit arbetet med att ta fram ett nytt trafikförsörjningsprogram.

Dokument

En formgiven och tillgänglighetsanpassad version kommer tas fram nu när programmet är fastställt. Tills vidare kan du ta del av följande dokument:

Regionalt trafikförsörjningsprogram För Stockholms län 2035 (PDF, 1MB)(Extern länk)