Näringslivsdialog om ny regional utvecklingsplan

Region Stockholm och Stockholms Handelskammare samarrangerade en näringslivsdialog den 30 augusti för att diskutera förslaget till den nya regionala utvecklingsplanen.

Dialogen samlade representanter ifrån Stockholmsregionens näringsliv, politik, Region Stockholm och Stockholms Handelskammare för att ställa frågor kring förslaget till ny regional utvecklingsplan och diskutera hur regionen kan fortsätta utvecklas på ett attraktivt och hållbart sätt.

Stockholms attraktivitet och utveckling
Karin Emanuelli, näringspolitisk expert, Stockholms Handelskammare, inledde med att lyfta fram Stockholms styrkor som en dynamisk arbetsmarknad och en föregångare inom innovation, jämställdhet och hållbarhet, men betonade vikten av fortsatt arbete för att stärka regionens attraktionskraft.

Vision för 2060
Julika Lamberth, tillväxtchef, Region Stockholm, presenterade sedan visionen Europas mest attraktiva och hållbara storstadsregion. Hon lyfte behovet av en gemensam ansträngning för att nå målen om en jämlik, trygg och klimatneutral region. Samrådsförslaget presenterades sedan av tillväxtstrategerna Cecilia Lindahl och Wille Kuha från Region Stockholm.

Global utblick och infrastrukturutmaningar
Henrik Gustafsson, Manager Public Affairs, Scania, underströk betydelsen av att inte bara fokusera regionalt utan även globalt och satsa på klimatomställning och kompetensförsörjning. Han påpekade behovet av förbättrad infrastruktur, särskilt underhållet av vägnätet och att en ny robust lösning för Södertäljebron behövs.

Utveckling av kollektivtrafik
Daniel Markström, regionchef Stockholm, Jernhusen, ser behovet av att öka resenärskapaciteten vid Stockholms Central för att stödja regionens tillväxt. Förbättrad kollektivtrafik och en ombyggd bangård kan kraftigt öka kapaciteten för framtida resenärer. En framtida överdäckning av banområdet skulle öppna upp för ny bebyggelse i regionens absoluta centrum. Projektet är dock mycket komplext med nio myndigheter inblandade och kräver en hög nivå av samverkan.

Politiska perspektiv
Leif Gripestam (M), Jens Sjöström (S) och Gustav Hemming (C) lyfte frågor som utvecklingen av Arlanda, att hantera bostadsfrågor ur ett mer mänskligt perspektiv och att säkra långsiktigheten i utvecklingsplanen. De uppmanade till högre grad av samarbete och vikten av att svara på samrådet för att påverka beslut, även på nationell nivå.

Diskussionen avslutades med ett brett stöd för ökad samverkan mellan offentliga och privata aktörer för att uppnå målen i den regionala utvecklingsplanen. Samtidigt efterfrågades mer mod och ansvarstagande från regionens aktörer för att säkerställa att planen inte bara antas, utan också följs och förverkligas.

Julika och Karin tackade för dagen och såg fram emot många skarpa remissvar innan den 30 september då samrådstiden går ut.

Läs hela samrådsförslaget här: www.regionstockholm.se/rufs2060