Medborgarperspektivet stärks i Stockholms regionala utvecklingsplan genom digital enkät

Region Stockholm fördjupar invånarnas inflytande i den regionala utvecklingsplaneringen genom en omfattande digital enkät. Undersökningen är en del i samrådet för ett nytt förslag på regional utvecklingsplan. Resultatet förväntas vara klart vecka 42.

Genom att be våra invånare svara på frågor om hur det är att leva, bo och verka i Stockholmsregionen hoppas vi få en bild av vad stockholmarna egentligen tycker om sin region. Undersökningen vänder sig till boende i någon av regionens 26 kommuner och som är mellan 18 och 84 år. Cirka 2 600 svar kommer att samlas in, vilket möjliggör en mer detaljerad bild av invånares uppfattning även på kommunnivå.

Resultatet kommer att bidra med insikter för framtida prioriteringar i utvecklingsplanen och i dess årliga uppföljning samt i fortsatta dialoger kring framtidens Stockholmsregion.

Internationellt mätbar undersökning

Undersökningen är utformad för att mäta Region Stockholms vision om att göra Stockholmsregionen till Europas mest attraktiva storstadsregion. Frågorna är anpassade efter internationella mätpunkter, vilket möjliggör en jämförelse av Stockholmsregionen med andra europeiska städer och regioner vilket innebär att man kan följa regionens utveckling över tid.

Läs mer om förslaget till ny regional utvecklingsplan här: