Klart med förberedande arbeten för Tvärbanan i Helenelund

Flera arbeten i anslutning till den planerade ändhållplatsen Helenelund är nu avslutade.

Arbetena har bland annat inneburit en sänkning av marknivån i området, vilket möjliggör att Tvärbanan ska kunna passera under E4:an.

För att genomföra denna sänkning har vi först behövt lägga om ledningar. Vi har även utfört markförberedelser inför den kommande spårentreprenaden samt Sollentuna kommuns arbete med finplanering kring de kommande spåren och stationen.

Håll ut

Sollentuna kommun kommer att fortsätta med finplaneringen av Norra Lummervägen och Eriksbergsgatan.

Läs mer om hur Sollentuna kommun arbetar vidare med Helenelund på Sollentuna.se

SL/Region Stockholm har slutfört de förberedande arbetena på platsen, men vi kommer senare tillbaka för att färdigställa spårområdet.

Parallellt arbetar vi med projekteringen av sträckan Ursviks torg–Helenelund, och upphandlingen av entreprenör för denna del av utbyggnaden förväntas ske efter årsskiftet.

Visste du att?

I samband med de förberedande arbetena har vi schaktat bort jord och berg motsvarande 4 000 lastbilar. Vi har lagt 3,5 kilometer nya rörledningar för vatten och värme, samt 10 kilometer nya rör för el, tele och fiber i området. Den djupast förlagda ledningen ligger hela 8 meter under marknivån.