Här planerar regionen att bygga Roslagsbanan till city

Hela sträckningen för Roslagsbanan till city är nu klar. Tunneln planeras börja vid Albano och gå vidare till T-Centralen via Odenplan.

På tisdagen beslutade Trafiknämnden att anta lokaliseringsutredningens bansträckning för Roslagsbanan till city. Alternativet, som kallades korridor K i samrådet som hölls under våren 2024, innebär en fortsättning av Roslagsbanans nuvarande sträckning från bron över Roslagsvägen. Vid Albano viker korridoren av västerut och följer Värtabanans sträckning. Banan börjar sänkas omedelbart söder om bron över Roslagsvägen för att så småningom gå in i ett betongtråg. När banan når tillräckligt djupt under markytan övergår betongtråget i en betongtunnel och när tillräcklig bergtäckning finns kommer betongtunneln att övergå till en bergtunnel.

Karta över spårkorriddor för Roslagsbanan till city

Snabbare resor och mindre trängsel

Tack vare förlängningen av Roslagsbanan till city kommer resorna mellan nordostkommunerna och övriga regionen att bli snabbare och smidigare. Dels genom att framtidens resenärer till och från Täby, Vallentuna, Österåker och Danderyd fortare kommer fram till sitt slutmål, dels genom att fler bytesmöjligheter minskar trängseln på framför allt tunnelbanans röda linje, som redan i dag är hårt belastad.

Lokaliseringsutredningen har vägt bland annat samhällsekonomi, kostnader, genomförbarhetsrisker och risk för påverkan och störningar på både omgivning och trafik. De olika förslagen har viktats mot varandra och utredningen har därigenom visat vilka sträckningar som var mer eller mindre lämpliga att planera vidare för.

Låg påverkan på Nationalstadsparken

– Det fanns för- och nackdelar med alla förslagen, men sammantaget ser vi att K är lämpligast. Bland fördelarna ser vi framför allt att sträckningen kommer att innebära en lägre påverkan på Nationalstadsparken och dess känsliga kulturmiljöer jämfört med de andra förslagen. Risken att vi hamnar i konflikt med andra anläggningar, både över och under mark, har också bedömts som tillräckligt låg, säger Jenny Albrektsson, projektledare för lokaliseringsutredningen.

Projektets fortsatta inriktning, utifrån beslutad lokalisering, beslutas av styrelsen för Ramavtal 6 inom Sverigeförhandlingen som består av Stockholms stad, Vallentuna kommun, Österåkers kommun, Täby kommun, Region Stockholm och staten.

Läs mer om Roslagsbanan till city här