Hälso- och sjukvårdsdirektör Anders Ahlsson blir särskild utredare av läkemedelsförskrivningen i Sverige

Regeringen har beslutat att utse Anders Ahlsson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm, till särskild utredare. I uppdraget ingår att se över läkemedelsförskrivningen i Sverige. Anders Ahlssons ordinarie uppdrag kvarstår oförändrat.

Översynen omfattar myndigheters och regioners möjligheter till tillsyn av den förskrivning som sker och hur läkemedelsförmåner används.

Uppdraget är begränsat i tid och omfattning och uppdraget som hälso- och sjukvårdsdirektör kvarstår oförändrat under utredningstiden.

Läkemedel är en central del av hälso- och sjukvården, och de ska användas för största möjliga patientnytta på ett patientsäkert sätt. Jag är mycket glad över att regeringen valt att utreda detta, då Region Stockholm upplevt brist på lagstöd för att komma åt den oseriösa förskrivning av läkemedel som ibland sker, säger Anders Ahlsson, Hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm.

Utredningen är bland annat ett viktigt steg i det arbete som behöver göras för att stoppa att skattebetalarnas pengar går till oseriösa aktörer, säger Anders Ahlsson.

I uppdraget ingår bland annat att analysera och ta ställning till om Inspektionen för vård och omsorg (IVO) bör få utökade möjligheter att ta del av uppgifter och ingripa vid tillsynen över förskrivare, samt om regelverket för arbetsplatskoder bör ändras för att underlätta uppföljning av läkemedelsförskrivningar. Även reglerna för dokumentation och åtkomst till patientjournaler ska ses över för att kunna följa upp läkemedelsförskrivningar på ett bättre sätt.

Uppdraget ska redovisas senast den 12 mars 2026.