Förlängt avtal med KTH om utveckling av hållbara transporter

Region Stockholm undertecknade på tisdagen ett fyraårigt förlängningsavtal med Stockholm Integrated Transport Research Lab (ITRL) vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Avtalet ger ITRL ett årligt stöd på en miljon kronor från Region Stockholm.

Syftet med samarbetet är att stärka forskning och innovation kring hållbara transportlösningar. Detta sker i nära samarbete med både akademi, industri (som Scania) och offentliga aktörer (som Trafikverket).

- Genom samarbetet med ITRL stimulerar vi forskning och innovation som utvecklar Stockholmsregionen och bidrar till ett mer effektivt och hållbart transportsystem. Detta ligger helt i linje med de mål och ambitioner som vägleder oss i vårt regionala utvecklingsuppdrag, säger Mikael Ranhagen, t f utvecklingsdirektör, Region Stockholm.

Hittills har samarbetet lett till konkreta resultat inom områden som urban godstransport och automatiserade fordonstjänster, inom vilka nya lösningar har testats i verkliga miljöer.

Sedan starten har över 75 forskningsprojekt slutförts. 28 projekt pågår just nu. Målet framöver är att ytterligare utveckla transport- och logistiksystem som är både hållbara och anpassade till samhällets förändrade behov.

- Förlängningen av avtalet bekräftar den industriella och samhälleliga relevansen hos vår forskning. Tillsammans med våra partners adresserar vi både tekniska och samhälleliga dimensioner av hållbara transportsystem, genom ett integrerat, holistiskt angreppssätt, säger Jonas Mårtensson, föreståndare för ITRL och professor vid KTH:s avdelning för reglerteknik.

I nästa fas kommer samarbetet inom ITRL att fokusera på att utvidga forskningen inom nyckelområden som ”uppkopplad, automatiserad och övervakad transport”, ”fossilfri och ren transport” samt ”effektiva transport-, logistik- och mobilitetskoncept”.

Fakta om ITRL

ITRL är ett tvärvetenskapligt forskningscentrum som ägnar sig åt de komplexa utmaningarna i moderna transportsystem. Centrumet samlar forskare, studenter och partners från olika sektorer för att utveckla innovativa lösningar som främjar hållbara och integrerade transportsystem.

Integrated Transport Research Lab (ITRL) | KTH

Samverkan med universitet - Region Stockholm