Folktandvården Fridhemsplan-Akuten vinner hållbarhetspriset för stöd till våldsutsatta

Folktandvården Fridhemsplan-Akuten och klinikchef Maria Rosin vinner Region Stockholms hållbarhetspris för social hållbarhet för sitt arbete mot våld i nära relationer. På tisdagen fick hon ta emot priset i regionfullmäktige.

Foto på Maria Rosin som håller i blommor och diplom
Maria Rosin. Foto: Henrik Möller

Varje år kommer cirka 70 000 patienter till Folktandvården Fridhemsplan-Akuten. Omkring 26 000 av dessa har akuta skador som i många fall beror på någon form av trauma. Behandlarna kan inte med säkerhet veta vad som har hänt, men ibland finns misstankar om att patienterna har blivit utsatta för våld.

Det är bakgrunden till att kliniken, tillsammans med Folktandvårdens forsknings-, utvecklings- och utbildningsavdelning, Akademiskt Primärvårdscentrum och Nationellt Centrum för Kvinnofrid, har tagit fram en utbildning i att stötta personer som har blivit utsatta för våld i nära relation.

Det i sin tur är anledningen till att Folktandvården Fridhemsplan-Akuten med klinikchef Maria Rosin i spetsen får Region Stockholms hållbarhetspris för social hållbarhet 2024.

– Det känns otroligt roligt att vinna Hållbarhetspriset. Jag är jätteglad både för min egen skull och för hela kliniken som gör det här tillsammans med mig. Det här är ett pris för oss, säger hon.

Anställda går utbildningen

Alla anställda på Folktandvården får gå utbildningen i hur de ska identifiera och stötta våldsutsatta, och alla nyanställda får göra det när de börjar.

Maria Rosin berättar att arbetet handlar mycket om att titta upp och våga ställa frågan om vad som har hänt patienter som kommer in med skador. Om behandlarna misstänker att patienten har blivit utsatt för våld informerar de om att det finns stöd att få.

– Ofta är patientens historia fullt rimlig. Men om vi känner att det är något som inte stämmer så försöker vi få tala med patienten i enrum utan anhöriga och fråga om de har blivit utsatta för våld. Många säger nej och då är det svårt att gå vidare. Men om man fortsätter fråga kommer någon till slut att säga ja. Då rekommenderar vi att de gör en polisanmälan och vi lämnar ut kontaktinformation till kvinnofridslinjen.

–  Vi vet ju inte alltid om frågan kan ge resultat, men även om svaret hos oss är nej så kan det ju faktiskt så ett frö. Det viktiga är att vi frågar och ser. Kanske just om flera frågar så förstår personerna att det som de befinner sig i är fel och söker hjälp.

Kan skicka orosanmälan

Om den våldsutsatta säger ja har behandlarna skyldighet att fråga om personen har barn. Finns det barn under 18 år i familjen skickar kliniken en orosanmälan till socialtjänsten.

Folktandvården Fridhemsplan-Akuten vidtar också åtgärder om ett barn inte dyker upp hos dem trots kallelser. De kallar först barnet två gånger, en gång med sms och därefter med brev och försök till telefonkontakt. Om barnet trots detta inte dyker upp skickar de ett orosbrev där målsman har 30 dagar på sig att boka en tid. Sker inte det så skickar kliniken en orosanmälan till socialtjänsten.

– Folktandvården kallar ju barn regelbundet högre upp i åldrarna än annan vård vilket gör att vi kan ha koll på om något inte står rätt till. Det handlar inte om att skuldbelägga utan vi vill hjälpa familjerna, säger Maria Rosin.

Ökad medvetenhet hos medarbetare

Enligt den inskickade nomineringen till Hållbarhetspriset för social hållbarhet har den nya utbildningsstrategin på Folktandvården Fridhemsplan-Akuten resulterat i ökad medvetenhet och handlingsförmåga bland medarbetare, och även visat sig vara en användbar modell som kan spridas till andra verksamheter. I nomineringen framgår också att Maria Rosins insatser har bidragit till att främja ett tryggare och mer inkluderande samhälle.

– De allra flesta människor som jobbar inom vården vill göra skillnad. Så är det även för mig och jag har nog alltid varit engagerad i de här frågorna. Med hjälp av prispengarna ska vi nu fortsätta att bredda vår kunskap så att vi kan utvecklas och bli ännu bättre.