Engagemang för unga i Botkyrka ger pris för arbete mot främlingsfientlighet och rasism

Sevgi Zengin vinner Hållbarhetspriset för arbete mot främlingsfientlighet och rasism 2024 för sitt engagerade arbete i ungdomsfullmäktige i Botkyrka kommun. Under tisdagen fick hon ta emot priset i regionfullmäktige.

Foto på Sevgi Zengin som håller i blommor och diplom
 Sevgi Zengin. Foto: Henrik Möller

Sevgi Zengin, som är demokratiutvecklare i Botkyrka kommun och samordnare i kommunens ungdomsfullmäktige, har alltid varit engagerad i ungdomsfrågor. Och hon har länge jobbat för att motverka främlingsfientlighet och rasism.

Hennes engagemang ledde till att en av ungdomarna i ungdomsfullmäktige i Botkyrka kommun nominerade henne till Hållbarhetspriset för arbete mot främlingsfientlighet och rasism. Ett pris som hon också vann. ”Vi ungdomar i Botkyrka kommer från många olika etniciteter och ursprung men Sevgi ser vad som finns på insidan, inte utsidan!” står det i nomineringen.

–  Jag känner mig hedrad och väldigt glad över priset. Det är en bekräftelse på att jag gör ett bra arbete. Främlingsfientlighet och rasism handlar i grunden om okunskap och därför är möten och nätverkande så viktigt. Genom det kan man förändra mycket, säger hon.

Vill öka intresset för politik bland unga

Ungdomsfullmäktige är en instans där unga mellan 13 och 22 år har chans att påverka kommunens politiska beslut som handlar om ungdomsfrågor. Målet är bland annat att ta initiativ och besluta om att göra saker för ungdomar i Botkyrka, jobba med framtidsfrågor och engagera fler ungdomar i samhällslivet.

I ungdomsfullmäktige sköter ungdomarna mycket själva. Men Sevgi Zengin fungerar om en vuxen resurs som kan hjälpa till där det behövs.

– Mitt arbete varierar väldigt mycket. Det handlar om vad arbetsgrupperna har för önskemål. Ungdomar har så mycket annat i sitt liv med skola och aktiviteter och därför är det bra att det finns en vuxen resursperson där för att stötta. Det betyder väldigt mycket för dem, säger hon.

Informerar i skolor

För att locka fler ungdomar att engagera sig politiskt är Sevgi Zengin också ute och informerar i skolor och på kommunens olika evenemang. Hon poängterar att unga ofta vill bidra till förändring och att det är viktigt att fånga in deras röster.

– Unga har så bra idéer bara man lyssnar på dem, men jag tror att många vuxna glömmer det. Vart än i världen ungdomarna kommer ifrån så tror jag starkt på att bara de får rätt stöd, verktyg och resurser så kommer de att hitta dit de vill. För mig är det viktiga att de får möjligheter. Att se ungdomarna utvecklas och ta för sig mer och mer är fantastiskt. Någon gång ska jag skriva en bok om alla upplevelser jag har varit med om.