Drygt sju av tio patienter i Stockholm är nöjda med den psykiatriska öppenvården

Drygt sju av tio psykiatripatienter i öppenvården har haft ett bra helhetsintryck av vården i Region Stockholm, det svarar både barn och vuxna i SKR:s senaste patientenkät. Bland de som besvarat enkäten är upplevelsen inom slutenvården något sämre.

Den senaste nationella patientenkäten, som SKR samordnar för regionernas räkning, undersöker hur patienter upplever den öppna och slutna psykiatriska vården, både för barn och vuxna. Övergripande visar enkäten att de flesta patienter har haft en bra upplevelse av den vård de har fått även om det finns många förbättringsområden, framför allt inom den slutna psykiatriska vården.

– Det är glädjande att så många upplever den psykiatriska öppenvården som bra, samtidigt är det viktigt att titta på de områden där vården behöver förbättras. Enkäten är ett värdefullt underlag för det arbetet, säger Maria Andersson, chef över Psykiatri och samverkan på hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm.

Enkäten visar att fler än sju av tio (75 procent) inom den öppna barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), som besvarat enkäten, har haft en bra upplevelse av vården de har fått. Inom den öppna vuxenpsykiatrin upplever nästan åtta av tio samma sak (79 procent). Cirka åtta av tio (79 procent) inom den öppna vuxenpsykiatrin svarar även att de har fått ett bra emotionellt stöd och känt sig delaktiga och involverade i den vård de har fått. Inom den öppna barn och ungdomspsykiatrin svarar drygt sju av tio att de har fått ett bra emotionellt stöd (73 procent) och nästan åtta av tio (79 procent) att de har känt sig delaktiga och involverade i vården.

–  Vårdbehovet inom psykiatrin är väldigt stort i Region Stockholm och fler personer har under de senaste åren fått vård, säger Maria Andersson. Övergripande har de flesta patienter en god upplevelse av psykiatrin men inom slutenvården ser vi saker som vi måste vi arbeta vidare med, framför allt inom barn- och ungdomspsykiatrin. Även om svarsfrekvenserna där var låga ger det ändå en indikation på att många anser att vården inte har levt upp till förväntningarna.

Inom den slutna vården för vuxna upplever nästan sju av tio (69 procent) att de har haft en bra upplevelse av vården men inom slutenvården för barn och unga är det knappt hälften av patienterna (47 procent) som upplever samma sak. Sex av tio (62 procent) barn och unga säger att de känt sig delaktiga och involverade i den slutenvård de har fått och cirka 55 procent tycker att det emotionella stödet har varit bra. Inom den slutna vuxenpsykiatrin är resultaten bättre, där 76 procent svarat att det emotionella stödet varit bra och 67 procent känner sig delaktiga och involverade i sin vård.

Om enkäten och resultaten i Region Stockholm:

• Den nationella patientenkäten i psykiatri genomförs vartannat år. Genom att delta i enkäten får patienter möjlighet att berätta om och svara på frågor rörande sina erfarenheter och upplevelser av vården.
  • Patienter som har haft kontakt med den psykiatriska vården under mars, april och maj 2024 har ingått i urvalet.
  • Resultaten används för att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv.
  • I Stockholms län har 12789 patienter inom den psykiatriska öppen- och slutenvården svarat på enkäten.
  • Totalt har 10189 patienter i den psykiatriska öppenvården för vuxna svarat på enkäten, svarsfrekvensen låg på 31 procent. Inom den öppna barn- och ungdomspsykiatrin har totalt 2135 patienter svarat på enkäten, svarsfrekvensen låg på knappt 24 procent.
  • I den psykiatriska slutenvården för vuxna har 221 patienter svarat på enkäten, svarsfrekvensen låg på 19 procent.
  • Inom slutenvården för barn och unga har 21 patienter svarat på enkäten, svarsfrekvensen låg på cirka 33 procent. Resultaten inom slutenvården för barn och unga anses därför inte vara statistiskt underbyggda men ger ändå en indikation på hur patienterna upplever vården.