Kraftigt minskad kostnad för inhyrd bemanning och 600 fler sjuksköterskor

Region Stockholm har nått målet för 2024 om att ha högst en procent inhyrd bemanning i hälso- och sjukvården. Antalet egna medarbetare har till exempel ökat med drygt 600 sjuksköterskor jämfört med år 2023.

- Det är glädjande att vi fortsätter det lyckade arbetet med att bemanna med egna medarbetare i Region Stockholm. Vi jobbar tillsammans över organisationsgränser och följer utvecklingen noga för att kunna hjälpa varandra, säger Zilla Jonsson, HR-direktör Region Stockholm.

- Vi minskar andelen inhyrd bemanning för att skapa kontinuitet och långsiktighet i vården. Att ha egna medarbetare skapar förutsättningar för en bättre arbetsmiljö och att bygga kompetens över tid, säger Zilla Jonsson.

Kostnaderna fortsätter att minska

Kostnaderna för den inhyrda bemanningen i Region Stockholm har minskat med 57 procent mellan januari-augusti 2024, motsvarande 344 miljoner kronor, jämfört med samma period föregående år.

Graf - månadskostnad för inhyrd personal inom sjukvården.

Ökad kontinuitet och minskad sjukfrånvaro

Under 2024 har antalet medarbetare inom hälso- och sjukvården ökat och den inhyrda bemanningen minskat.

- Ökningen av andelen egna medarbetare skapar kontinuitet och ger förutsättningar för verksamhetsutveckling och en hållbar arbetsmiljö, säger Zilla Jonsson.

Under de senaste åren har sjukfrånvaron minskat i Region Stockholm. Samtidigt har mertid och övertid minskat.

- Vi har arbetat aktivt med att minska sjukfrånvaron, till exempel genom att satsa på arbetsmiljön. Det i sin tur innebär att fler är på jobbet. Att vi blir fler och att vi har högre närvaro gör stor skillnad för arbetsmiljön och arbetsbelastningen och det har bidragit till att våra medarbetare arbetar mindre övertid, säger Zilla Jonsson.

Påverkan på vården

- Vi ser inte att patientsäkerheten har påverkats av hyrreduceringen. Vi har ungefär lika många vårdplatser på våra akutsjukhus. Antalet geriatrikplatser utanför akutsjukhusen är också oförändrat, och kapaciteten i förlossningsvården är god, säger Johan Bratt, chefläkare Region Stockholm.

Uppdrag i budget

I enlighet med uppdraget i Region Stockholms budget pågår ett arbete för att minska beroendet av inhyrd bemanning i hälso- och sjukvården. Arbetet inleddes i mars 2023. Den 1 maj 2024 anslöt Region Stockholm till det nationella avtalet för hyrbemanning. Avtalet är tecknat för Sveriges samtliga regioner och gäller i fyra år. Målet med avtalet är en ökad trygghet och kontinuitet för patienterna, en långsiktigt stabil bemanning och bättre förutsättningar att utveckla verksamheter.

Graf - inhyrd personal 2024 jämfört med 2023.

Foto: Yanan Li