Vården i Region Stockholm sommaren 2024

Region Stockholm har varje torsdag sedan i juni publicerat en rapport om läget i vården. Detta är den nionde och sammanfattande rapporten för sommaren 2024.

- Det har varit en jämförelsevis god situation inom hälso- och sjukvården i Region Stockholm under sommaren. Visserligen gick vi in i sommaren med en vårdkonflikt, men trots det har läget varit hanterbart. Vi har inte haft några särskilda händelser som värmebölja eller andra oroligheter som belastat vården på något särskilt sätt, säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm.

- Inom regionen så hjälper vi varandra när det behövs och vi har ett gott samarbete inom hela hälso- och sjukvårdssystemet. Samarbetet mellan akutsjukhusen och med närakuterna, vårdcentralerna, kommunerna, samt geriatriken och den avancerade sjukvården i hemmet har fungerat mycket bra.

- Även fast situationen överlag varit bättre än förra sommaren, så har läget till och från varit ansträngt och tufft inom delar av vården. Jag vill tacka våra medarbetare för insatserna som de varje dag gör för att hjälpa våra patienter.

Läget i vården

Chefläkarna i Region Stockholm har sammanställt erfarenheterna från sommaren 2024 inom hälso- och sjukvården; sammantaget har situationen varit god och överlag bättre än förra sommaren. Till och från har läget varit mer ansträngt, men ändå hanterbart. I början av sommaren var det till exempel ett högt tryck inom den akuta ortopedin inom regionen, men genom bra samarbete mellan akutsjukhusen så fördelades patienterna. Det var även ett ganska högt cancerflöde, vilket framför allt påverkade Karolinska Universitetssjukhuset både i Huddinge och Solna.

Sommaren inleddes med en pågående strejk och blockad gällande mertid, övertid och nyanställningar i Region Stockholm. Flera av akutsjukhusen påverkades, precis som till exempel närakuter, vårdcentraler och ambulansen. Strejken och blockaden avblåstes den 28 juni och då återgick regionen till vård enligt sommarplaneringen. Antalet vårdplatser har överlag varit bättre jämfört med förra sommaren. Även fast det i juli var lite färre platser på akutsjukhusen så har platserna varit fler inom geriatriken och det har varit cirka 300 fler inskrivna inom den Avancerade vården i hemmet under sommaren. Det har skapat ett snabbt och bra flöde ut från akutsjukhusen till både geriatriken och hemsjukvården.

Under sommaren har smittspridningen av covid-19 ökat inom regionen. Ungefär 100 personer vårdas i dagsläget på sjukhus med covid-19, men många utav dem vårdas i första hand för något annat. Detta är en ökning jämfört med 2023 då det under huvuddelen av sommaren vårdades färre än 50 personer med covid-19 inom länet. En annan smitta som ökat markant under sommaren är kikhosta. Eftersom den framför allt drabbar de allra yngsta har regionen uppmanat föräldrar att vaccinera sina barn när de är 2,5 månad. Gravida bör också vaccinera sig mot kikhosta för att skydda barnet. Vaccination kan ske efter graviditetsvecka 16.

I slutet av sommaren konstaterades också ett fall av Mpox orsakad av virusvarianten klad 1 i Region Stockholm, den virusvariant som orsakar det utbrott som nu pågår i delar av centrala Afrika. Patienten, som smittats utomlands, är inte svårt sjuk och fallet har hanterats enligt gängse rutiner. Smittskydd Stockholm följer utveckling nogsamt tillsammans med bland annat Folkhälsomyndigheten.