Så ökade befolkningen andra kvartalet 2024

Den 31 juni 2024 var folkmängden i Stockholms län 2 459 553 personer. Det är en ökning med 4382 personer under årets andra kvartal. Under samma period i fjol ökade befolkningen med 6022 personer.

Jämfört med andra kvartalet 2023 har främst utvandringen ökat. Den höga utvandringen beror på att Skatteverket genom nya rutiner lyckats hitta folkbokförda personer i Stockholms län som inte längre bor i Sverige. Dessa har tagits bort ur folkbokföringsregistret och lagts till årets utvandring, även om flera av dem kan ha utvandrat redan tidigare år.

Även invandringen och inflyttningen från andra delar av landet har ökat, men den något lägre totalökningen jämfört med i fjol beror alltså på den höga registrerade utvandringen.

Totalt för första halvåret 2024 har befolkningen i Stockholms län ökat med 4 732 personer. Det är 6 162 färre än första halvåret 2023. Utflyttningen till andra delar av landet har minskat med 1 328 personer.

Region Stockholm följer och redovisar regelbundet läget i Stockholmsregionen. Befolkningsstatistiken uppdateras varje kvartal. Läs mer:

Statistik och analys, befolkning