Region Stockholm stärker försörjningsberedskapen för läkemedel

Vårdgivarna i regionen ska ha tillräckligt med läkemedel i lager så att en god vård kan bedrivas under en månad. Detta enligt en inriktning som nu är beslutad av Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm har beslutat att anta inriktningen för Region Stockholms försörjningsberedskap gällande läkemedel. Enligt inriktningen ska vårdgivarna i regionen utöka sin lagerhållning av läkemedel så att en god vård i vardagen kan bedrivas i en månad.

Att ha lager i direkt anslutning till vårdgivarna förväntas underlätta omsättningen av läkemedel och minska kassationer, det vill säga att läkemedel slängs. Även den centrala administrationen för läkemedelshantering kan minskas. De vårdgivare som har störst förbrukning av läkemedel, framförallt sjukhusen, har tilldelats resurser för att kunna utöka sin lagerhållning.

Ta del av beslutet: Försörjningsberedskap för läkemedel