Region Stockholm presenterar rapport kring vårdplatser

Region Stockholm har tagit fram en rapport kring vårdplatsläget i regionen. I rapporten konstateras att regionen på en övergripande nivå ligger nära Socialstyrelsens riktvärde för antal disponibla vårdplatser på kort sikt.

Vårdplatsbehovet i planen bygger på Socialstyrelsens riktvärde för antal disponibla vårdplatser inom den somatiska sjukvården. Region Stockholm har enligt Socialstyrelsen ett behov av 4 175 disponibla vårdplatser på kort sikt. Under 2022 och 2023 hade regionen ett genomsnitt på cirka 4 000 disponibla vårdplatser, vilket innebär att regionen ligger nära Socialstyrelsens riktvärde. För 2024 planeras cirka 4200 disponibla vårdplatser inom den somatiska vården (utöver detta tillkommer vårdplatser inom psykiatrin).

Socialstyrelsens riktvärde är regionövergripande och pekar endast på behovet av antalet disponibla vårdplatser i stort. Även om Region Stockholm ligger i linje med Socialstyrelsens riktvärde finns det vårdområden som har ett ansträngt läge och brist på antalet vårdplatser. I rapporten konstateras också att det i nuläget inte finns någon samlad databas för vårdplatsdata. Rapporteringen kring vårdplatser hämtas i dag från olika källor och kräver manuell hantering. Därför är en av slutsatserna i planen att regionen behöver se över hur inrapporteringen av vårdplatsdata kan underlättas. En tjänst för att bättre kunna följa vårdplatsdata är under framtagande.

Utöver vårdplatser har Region Stockholm Avancerad Sjukvård i hemmet (ASIH) som inte räknas som vårdplats, men som gör det möjligt för patienter att få lika tekniskt avancerad vård i hemmet som på sjukhus. Det ger trygghet till den enskilda patienten och avlastar samtidigt sjukhusen. Under 2022 och 2023 var mellan 3000 och 3400 personer inskrivna per dag i ASIH.

Vill du läsa hela rapporten? Du hittar den på Region Stockholms webbsida: Politiska sammanträdeshandlingar Region Stockholm - Region Stockholm

Fakta vårdplatser

En disponibel vårdplats är en vårdplats i sluten vård med bemanning, utrustning och fysisk utformning som säkerställer patientsäkerhet och arbetsmiljö.

Antal disponibla vårdplatser är dynamiskt och varierar under året, veckor och under dagen. Antalet disponibla vårdplatser kan snabbt justeras vid både ökat och minskat behov.