Region Stockholm motsätter sig Mandoleans företagsrekonstruktion

I juli beviljades Mandolean företagsrekonstruktion. Regionen har nu begärt att företagsrekonstruktionen ska upphöra då en rekonstruktion försvårar möjligheten att få tillbaka den felaktigt utbetalade ersättningen till den skattefinansierade vården.

I slutet på juli meddelade företaget Mandolean, som driver ätstörningsvård i Region Stockholm, att de blivit beviljade företagsrekonstruktion. En del av bakgrunden är att Region Stockholm kräver vårdgivaren på drygt 50 miljoner kronor för felaktigt utbetalda ersättningar. Vårdgivaren har både vägrat att betala och rätta det som är felaktigt. Efter nästan ett år av diskussioner beslutade regionen till sist att stämma företaget i maj 2024.

Regionen har därefter inlett ett kvittningsförfarande som innebär att regionen, helt enligt avtal under avtalets sista månader, reducerar en del av den ersättning som Mandolean får varje månad. Att detta skulle kunna komma att hända kommunicerades till vårdgivaren redan under sommaren 2023.

Kommentar och fakta kring Mandoklinikerna och ätstörningsvården

–  Vårt ansvar är att se till att skattebetalarna får tillbaka de 50 miljoner kronor som Mandolean har fått för felaktigt ersatta vårdbesök. Med företagsrekonstruktionen försvåras möjligheten för regionen att få tillbaka pengar som kan gå till livsviktig vård i regionen. Utöver detta har vi låtit en extern part granska vårdgivarens ekonomi och där ser vi inte heller goda skäl till att en företagsrekonstruktion skulle vara ett bra alternativ. Därför har vi motsatt oss företagsrekonstruktionen, säger Christoffer Bernsköld, avdelningschef för närsjukvård på hälso- och sjukvårdsförvaltningen.

Extern granskning av Mandoleans ekonomi

När Region Stockholm informerades om Mandoleans företagsrekonstruktion inleddes en extern granskning av vårdgivarens ekonomi för att undersöka om det fanns skäl till företagsrekonstruktionen. Mandolean är en koncern med flera olika bolag men alla med samma styrelse och VD, och granskningen visar att vinster har förts uppåt i koncernen medan skulder har flyttats ned i bolaget. Granskningen visar även att företagsrekonstruktionen nästan uteslutande bygger på interna skulder mellan vårdgivarens bolag. Region Stockholms uppfattning är därför att detta kan hanteras med de tillgångar som finns hos vårdgivaren utan en företagsrekonstruktion.

Region Stockholm – Granskning av finansiella poster i Mandolean AB och
Mando Group AB (193 kB, Pdf)

Regionens beredskap för oförutsedda händelser

Avtalet mellan Mandolean AB och regionen löper ut den 30 november och kan inte förlängas enligt lag. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen och företrädare för Mandometerklinikerna och Stockholms centrum för ätstörningar (SCÄ) har därför arbetat under våren med en handlingsplan för att säkert remittera patienterna från Mandometerklinikerna till SCÄ innan avtalet upphör.

Bedömningen är att Mandoleans företagsrekonstruktion inte ska ha någon påverkan på patientsäkerheten. Om något oförutsett inträffar, exempelvis om Mandometerklinikerna väljer att stänga ner delar av sin verksamhet eller lämnar avtalet i förtid så har regionen och Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO), tidigare under sommaren, tagit fram en plan för perioden fram till 1 september. En temporär lösning för heldygnsplatser har tagits fram.

Den särskilda enheten för remisshantering vid SCÄ har god kapacitet att ta emot ett ökat remissinflöde. Kontakter har också tagits med privata vårdgivare för att säkra en beredskap för tillgång till öppenvård som ett tillfälligt komplement.

– Det viktigaste för oss i det här läget är att patienter med behov av fortsatt vård, som i dag vårdas på Mandometerklinikerna, ska känna sig trygga med att det finns kapacitet och vård för dem. En annan viktig aspekt är att de vet var de kan vända sig för att få information inför att Mandoleans avtal avslutas eller om något oförutsett skulle hända innan avtalets avslut, säger Christoffer Bernsköld.

Rekommenderad läsning

Regionens beredskap för ätstörningsvården när Mandoleans avtal avslutas

Information till dig som är patient vid Mandometerklinikerna (115 kB, Pdf)

Regionens yttrande avseende Mandoleans företagsrekonstruktion (214 kB, Pdf)

2018

Det nuvarande avtalet för ätstörningsvård tecknades med Mandolean. Det har förlängts en gång och kan enligt lag inte förlängas mer. Villkoren har varit kända sedan avtalets start.

2022

Hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN) –beslutade att utreda förändring av ätstörningsvården.

Den 20 juni 2023 beslutades i HSN en ny inriktning för psykiatri i regionen.

2024

Stockholms centrum för ätstörningar (SCÄ) och primärvården får ett större ansvar för ätstörningsvården. Flera privata vårdgivare kommer också att bedriva ätstörningsvård i regionen.

Socialstyrelsen kommer med nya nationella riktlinjer för ätstörningsvården i Sverige, där Mandoleans metoder inte inkluderas bland annat till följd av otillräcklig vetenskapligt stöd