Kostnadsfri HPV-vaccination för kvinnor med höggradiga cellförändringar

Nu kan kvinnor som i Region Stockholm genomgår behandling för höggradiga cellförändringar i livmoderhalsen få HPV-vaccination kostnadsfritt för att ytterligare minska insjuknandet i livmoderhalscancer.

I Sverige utvecklar årligen 500–550 kvinnor livmoderhalscancer och varje år dör cirka 150 kvinnor i sjukdomen. Risken att drabbas av livmoderhalscancer är två-tre gånger så hög hos kvinnor som haft höggradiga cellförändringar jämfört med resten av befolkningen som är kvinnor.

Flera orsaker till satsningen

Nya studier visar att vaccination i samband med behandling minskar återfallsrisken. Utifrån detta lämnade expertgruppen för vaccinationer inom Region Stockholms läkemedelskommitté, i mars 2024 en rekommendation att HPV-vaccinering bör erbjudas till kvinnor som behandlas för höggradiga cellförändringar.

• Ett ytterligare skäl till att vi har beslutat att satsa på vaccineringen är att det nya ramavtalet avseende HPV-vaccinationer nu ger ett betydligt lägre pris för vaccinet, säger Lena Sharp, verksamhetschef, Regionalt cancercentrum Stockholm Gotland.
  • Beslutet är ett mycket betydelsefullt steg i arbetet för att minska förekomsten av både återfall av höggradiga cellförändringar och Det är också ett viktigt bidrag till WHO:s globala ansträngningar att utrota livmoderhalscancer, säger Hanna Milerad, medicinskt ansvarig och verksamhetsutvecklareEnheten för Cancerprevention och Screening.

Berörda kvinnor får tre vaccinationsdoser

Den första dosen ges i samband med behandlingen av cellförändringarna, och de två efterföljande doserna ges vid uppföljningsbesök på mottagningen.

Fakta Humant papillomvirus (HPV)

Viruset är mycket vanligt i befolkningen och det överförs via sexuell kontakt. Det kan orsaka cellförändringar som potentiellt kan utvecklas till cancer om de inte behandlas. Kombinationen av HPV-vaccination och regelbunden cellprovtagning utgör ett effektivt skydd mot livmoderhalscancer. Cellförändringar upptäcks vanligtvis genom cancerscreening eftersom de ofta inte ger några symtom. Det är därför av stor vikt att kvinnor deltar i screeningprogrammet vid varje kallelse för att möjliggöra tidig upptäckt och behandling av cellförändringar.

WHO:s utrotningsprogram av livmoderhalscancer

I augusti 2020 antog Världshälsoförsamlingen den globala strategin för utrotning av livmoderhalscancer. Som ett led i detta beslutade Sveriges riksdag våren 2021 att skynda på arbetet. Därför erbjuds alla kvinnor födda 1994–1999 kostnadsfri vaccination mot nio HPV-typer och efterföljande provtagning.