Förändringar i kollektivtrafiken från den 19 augusti
Den 19 augusti träder flera förändringar i kraft som kan påverka dig som reser kollektivt i Stockholm.
Ny tillfällig bussterminal vid Slussen
Sedan den 19 augusti går de flesta bussarna från Nacka och Värmdö till en ny tillfällig bussterminal vid Stadsgårdskajen. Ersättningsbussarna för Saltsjöbanan har också flyttat till hållplats Glasbruksgatan på Katarinavägen. Det innebär att det blir lite längre att gå när du ska byta mellan buss och tunnelbana.
Läs mer om hur bussarna påverkas på sl.se
Ordinarie tidtabell igen – förändringar i busstrafiken
Skolstart och återgång till jobb – sedan 19 augusti går så gott som all SL-trafik enligt ordinarie tidtabeller igen.
Som ett led i arbetet med att effektivisera trafikavtalen och anpassa utbudet bättre till resandeutvecklingen och Region Stockholms ansträngda ekonomi, minskas trafikvolymen i innerstan med 16 procent i samband med tidtabellsskiftet. Detta eftersom resandet med buss i Stockholms innerstad minskat med en tredjedel.
– Vi har tagit fram en trafiklösning för innerstaden som är anpassad efter ett minskat resande, men som ändå bibehåller ett rimligt utbud för våra resenärer, säger Johan Nordenblank, sektionschef buss- och sjötrafik på trafikförvaltningen.
Läs mer om förändringarna i innerstan på sl.se
Gå på genom alla dörrar på busslinje 1, 2, 3 och 6
Busslinje 1, 2, 3 och 6 har fått biljettläsare vid alla dörrar. Sedan tidigare gäller det på linje 4. Totalt omfattas närmare 100 bussar av förändringen. Syftet är att du som reser ska få snabbare och enklare resor med SL-trafiken.
Ny entreprenör kör busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna
Keolis tar över busstrafiken i delar av västra och norra Stockholm. För dig som reser med bussarna märks inga större förändringar i samband med övergången. Den förändring som sker i trafiken är att linje 501 införs mellan Hallonbergen och Frösundavik via Arenastaden/Solna station. Detta görs i syfte att fortsätta trafikera Frösundavik i samband med att linje 57 slutar trafikera området.
Satsning på eldrift
Med avtalet tar SL ännu ett viktigt kliv för att nå målet 100 procent elbussar 2035. Detta då en stor del av trafiken ska drivas med el. Starten för elbussarna dröjer något på grund av osäkerheter i leveransdatum.
Fakta om avtalet
- I avtalsområdet ingår busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna.
- Avtalsområdet har cirka 130 000 påstigande en vanlig vintervardag.
- Avtalet sträcker sig över tio år och avtalets värde beräknas som mest till sju miljarder kronor.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.