Venhälsan: Hiv-stigmatisering är en fortsatt utmaning

Av alla som lever med hiv i Sverige idag, och som får behandling, är över 95 procent smittfria. Men trots detta finns det fortfarande en stor stigmatisering av personer som har en hiv-infektion, menar Victor Westergren på Venhälsan.

– Att smittas av hiv är inte längre en dödsdom som det var under 80- och början på 90-talet. Men samhället i stort är fast i den bilden och det finns en stor okunskap vilket är problematiskt. Det är många som lever med hiv som kämpar med stigma och ensamhet, säger Victor Westergren, tillförordnad vårdenhetschef och forskningssjuksköterska på Venhälsan.

Venhälsan, som finns på Södersjukhuset i Region Stockholm, är en infektionsmottagning med målgruppen män och transpersoner som har sex med män/transpersoner. Hit kan de vända sig för provtagning av sexuellt överförda infektioner, rådgivning, samtal eller förebyggande behandling mot hiv.

– I den bästa av världar behövs inte mottagningar som specifikt riktar sig till hbtqi+-personer men vi är inte där ännu. Idag är vårt arbete viktigare än någonsin. Det är många i vår målgrupp som lever med psykisk ohälsa och minoritetsstress, och vi vill finnas som en trygg plats där de kan vara sig själva, säger Victor Westergren.

Funnits över 40 år

Venhälsan startades på volontärbasis i början av 1980-talet när hiv och sjukdomen aids, som orsakas av viruset, började sprida sig i världen.

– Under en period bestod verksamheten även av inneliggande vård för personer som var svårt sjuka. Men med tiden har läkemedlen mot hiv förbättrats och de som får infektionen idag blir inte längre allvarligt sjuka. I och med det har Venhälsan fått ett annat fokus än det hade tidigare, säger Victor Westergren.

Idag består Venhälsan av två mottagningar under samma tak.

Den ena delen vänder sig till personer som har en fastställd hiv-diagnos. Hit kommer omkring 1700 personer i regel två gånger per år för att träffa läkare, sjuksköterskor och kuratorer.

Den andra delen av Venhälsan, som har cirka 10 000 besök årligen, ägnar sig åt preventivt arbete genom bland annat provtagning, vaccinering mot mpox och behandling med PrEP.  PrEP står för preexpositionsprofylax och är en förebyggande läkemedelsbehandling som minskar risken för att få hiv.

Det har varit större intresse för PrEP än vad som förutsågs. Just nu är det omkring 1000 personer som står i kö för att få behandlingen, säger Victor Westergren.

Behandling med PrEP har varit tillgänglig på Venhälsan sedan 2018. Sedan 2023 finns behandlingen även på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge och kommer under hösten 2024 även att bli tillgänglig på fler mottagningar inom Region Stockholm.

Venhälsan har också en drop in-mottagning som i första hand vänder sig till personer som inte kan svenska eller saknar ett svenskt personnummer.

– Idag är Venhälsan så pass etablerat att vår målgrupp känner till oss väl. Men det är viktigt att vi även når marginaliserade grupper som inte känner till oss. Exempelvis nyanlända, papperslösa och migranter som nyligen kommit till Sverige och kanske inte har möjlighet att boka tid via internet eller telefon. Då gäller det att tröskeln in till vården är så pass låg så de bara kan komma hit utan att boka en tid.