Tornedalingarnas dag firas den 15 juli

Tornedalingar är en av Sveriges fem nationella minoriteter. Den 15 juli hissar Region Stockholm Meänflaku, tornedalingarnas flagga, utanför landstingshuset för att uppmärksamma tornedalingarnas dag.

En tornedaling är en person som bor eller härstammar från områden kring Torne älv. Tornedalingens kultur är flerspråkig och mångkulturell, präglad av såväl samiska som svenska och finska influenser.

Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk

Sedan den 1 februari 2019 är Region Stockholm förvaltningsområde för tornedalingarnas språk meänkieli. Det innebär att tornedalingar ska kunna använda sitt språk i kontakt med Region Stockholm som förvaltningsmyndighet, både skriftligt och muntligt, i ärenden där de är part.

Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk gäller i hela Sverige och innebär bland annat att minoritetsspråken ska skyddas och främjas. De nationella minoriteterna ska också ha möjlighet att behålla och utveckla sin kultur. Förvaltningsmyndigheterna är skyldiga att informera om minoriteternas rättigheter och ge dem inflytande i egna frågor.

Insatser och projektstöd

Kulturnämnden i Region Stockholm ger årligen verksamhetsstöd och projektstöd till aktörer som på olika sätt visar och/eller är en del av de nationella minoriteternas kultur. Sedan 2017 har Kulturnämnden stötta föreningen Tornedalingar i Stockholm med verksamhets- och projektstöd. För 2024 har föreningen fått projektstöd för projektet ”Stolta Tornedalingar i Stockholm”. Projektet syftar till att uppmärksamma den tornedalska kulturen och stärka gruppens identitet.

För att främja tornedalingarnas språk och kultur genomför Region Stockholm olika insatser som till exempel samråd med tornedalingar där man får in gruppens perspektiv i olika viktiga frågor som berör dem.  En annan insats är översättning och spridning av Språktåget. Språktåget är ett material om små barns språkutveckling och en metod som tagits fram genom samarbete mellan Regionbibliotek Stockholm, logopeder och barnhälsovården. Syftet med Språktåget är att inspirera vuxna till att på olika sätt stimulera barnets språkutveckling.

Mer information om Språktåget

Tankar kring arbetet framåt

Kristina Hedström är tornedaling och boende i Stockholm. Hör hennes tankar om hur Region Stockholm kan bidra i arbetet framåt för att värna och främja de nationella minoriteternas kultur och språk.

Tumnagel för film - Tornedalingarnas dag

Vikten av att synliggöra de nationella minoriteterna

De fem erkända nationella minoriteterna i Sverige är judar, romer, urfolket samer, sverigefinnar och tornedalingar. De nationella minoritetsspråken är jiddisch, romani chib, samiska, finska och meänkieli. Gemensamt för minoritetsgrupperna är att de har befolkat Sverige under lång tid samt att de utgör grupper med en uttalad samhörighet. De har även en egen religiös, språklig eller kulturell tillhörighet och en vilja att behålla sin identitet.

Att synliggöra de nationella minoriteternas högtidsdagar är en viktig del av Sveriges minoritetspolitik. Genom högtidsdagarna uppmärksammas minoriteternas historia i Sverige, liksom att deras kulturer och språk är en del av vårt gemensamma kulturarv.

Mer information om tornedalingarnas dag finns på webbplatsen Minoritet - Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk.

Film om tornedalingarnas dag på Minoritets webbplats